Nuvarande upphandling av turbåtstrafik gäller för en period om tre år, 2012-2014, med möjlighet för Luleå kommun att förlänga avtalet i ytterligare ett plus ett år. Kommunen nyttjar inte den möjligheten.
– Vi har valt att inte använda optionsåret för turbåten, däremot har vi gjort det när det gäller badbåten, säger fritidschefen Helén Wiklund Wårell.
Av vilken anledning?
– Det har varit alldeles för mycket problem, för mycket klagomål och kritik från våra kunder.
Fritidschefen vill genomföra en annan typ av upphandling när turbåtstrafiken för nästkommande år ska upphandlas. Den upphandling som är gjord och där L-Line vann anbudet, bygger på ett antal ska-krav och lägsta pris.
– Vi kommer att lyfta in andra parametrar när vi går ut med en upphandling i höst, sen får vi se vem som vinner upphandlingen.
Tredje man, skärgårdsentreprenörer som Jopikgården och privatpersoner drabbas när turbåten inte angör vissa hamnar eller ställs in.
Vad gör kommunen åt det?
– Vi upphandlar en tjänst av en redare, redaren levererar inte. Då håller vi inne med betalningen, säger Helén Wiklund Wårell.
Hur kan kommunen se till att turbåtstrafiken fungerar?
– Vi kan aldrig ge de garantierna. Vi förväntar oss att redaren löser detta, vi har ett avtal. Full förståelse om det blåser av bara den, men inte annat, säger Helén Wiklund Wårell.