Alla moppar ska registreras

I en rapport till regeringen föreslår Vägverket och Rikspolisstyrelsen att alla mopeder ska registreras. Det ska ske senast den 31 oktober 2006.
? Det är vi helt och hållet inne på, säger Gunder Eriksson, trafikpolischef i Luleå.

LULEÅ2004-06-29 06:30
I dag finns två typer av mopeder, klass I och klass II. Bara den förstnämnda, den så kallade EU-mopeden, är registreringspliktig. Skillnaden mellan de båda klasserna är främst hastigheten: 45 km/h respektive 25 km/h. Dessutom får klass I bara köras på väg, medan klass II får köra på cykelvägar. <br>Ett stort antal olyckor, i kombination med svårigheter vid trafikövervakningen, har satt i gång diskussionen. Enligt rapporten ska alla mopeder i Sverige registreras från och med första mars 2006 och åtta månader framåt. Det är bara mopeder som godkänts vid besiktning 1975 eller tidigare som föreslås bli undantagna från kravet. <br>Bilprovningen<br>Enligt förslaget ska mopederna testas hos bilprovningen för bland annat trimning och trafiksäkerhet. Sedan får fordonet en registreringsskylt. Registreringen ska även hjälpa polisen att skilja mellan de två klasserna, eftersom de ofta liknar varandra. <br>Den minskade anonymiteten är tänkt att göra det lättare för polisen att övervaka trafiken och identifiera stulna mopeder. Det ska helt enkelt bli svårare att äga och köra en olaglig moped.<br>I Luleå är det inte olyckorna som är det största problemet med mopederna. I stället är det trafikmiljön som blivit sämre. Enligt Gunder Eriksson kommer det in massvis med klagomål på mopedernas framfart.<br> ? I dag är många mopeder trimmade och går långt över de tillåtna 45 km/h. Man kör på cykel- och gångvägar och på trottoarkanter där de inte får vara.<br>Kjell-Åke Sjödin, Vägverket, har varit med och arbetat fram rapporten. Enligt honom finns i dag 125.000 trafikförsäkrade mopeder. Men mörkertalet är stort. Det kan finnas upp emot 300.000.<br> ? Det finns alltid ett motstånd mot minskad anonymitet. Men de som inte har någon skylt kommer ju att bli ännu mer iögonfallande. Samtidigt är det bra för den enskilde också, eftersom det är svårare att sälja en stulen moped, säger Sjödin.<br>Skeptiska<br>Men alla är inte lika övertygade om förträffligheten med registreringsskyltar.<br> ? Ingen kommer att sätta dit en skylt ändå. Då känner ju polisen igen en. Jag ska börja övningsköra snart och om man råkar köra lite för fort och polisen tar en, blir man av med lämpet, säger en mopedist.<br>Johan Ekström jobbar på Cykelpiraten i Luleå. Han tror att det är bekvämlighet som gör att folk missbrukar mopederna.<br> ? Det kommer att bli svårt att genomföra. Man hade kanske kunnat registrera vespor som är två?tre år gamla. Nu blir det svårt att spåra ägarna, säger han. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om