"Alla borde ha larm"

Carina Nybom kör taxi i Luleå. Hon har larm i bilen, det har inte alla taxibilar i landet.
- Det borde de ha, säger Anders Berg, Transportfacket.

Luleå2010-12-10 06:00

Carina Nybom har kört taxi i ett och ett halvt åt och har inte utsatts för något överfall. Osäkerhetskänslor har hon upplevt.

- Jag har kört drogpåverkade som suttit och skrikit och öppnat dörrar mitt i allt.

Carina Nybom anser att det bör finnas kamera i taxibilar, det skulle öka säkerheten.

Dyr lösning
I vissa delar av landet använder taxi kamera. Att nyttja kamera debatterades flitigt för några år sedan och mot bedömd ökad säkerhet stod kundens integritet.

Luleå taxis ordförande Göran Johansson pekar på att kamerabevakning hade blivit dyrt. Det blev inget.

Luleå taxi litar till larmet.

Hänger på klockan
Från ledningscentralen följs taxibilarna via GPS-liknande system. Det underlättar även när larmet går. När en utsatt chaufför trycker på knappen syns det på skärm var denne är. Ledningscentralen kan också se var kollegorna är. De som är närmast anropas för att komma till hjälp. Även polis anropas.

- Med larm går det snabbt, det är viktigt. De gånger vi använt det har det gått jättefort, det är alltid någon av oss i närheten, säger Göran Johansson.

När den utsatte chauffören larmar aktiveras också en inspelning. Ledningscentralen kan höra vad som sägs kring bilen. Samtalet sparas.

- I år har vi haft ett par allvarliga incidenter. En där föraren blev sprayad men kunde larma och såväl vi som polisen var på plats på kort tid, säger Göran Johansson. Det andra fallet gällde en berusad kund som gick lös på inredningen. Chauffören larmade inte men ringde en polis.

Anders Berg, ombudsman i fackförbundet Transport anser att alla taxibilar borde ha larm.

- Det är ett utsatt jobb. Du bör snabbt kunna meddela centralen eller andra bilar. Polisen kan du få vänta på, säger han.

Krav på kamera ser Anders Berg mer delat på. Kamera har facket godkänt, sedan finns frågan om integriteten och det är också en kostnadsfråga för små taxibolag, resonerar han.

- Men tyvärr, det blir hårdare och man måste ju skydda föraren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om