Alkolås på skoter testas

Nationella snöskoterrådet hoppas att med alkolås på snöskoter få ner antalet döda i skoterolyckor. Därför testas nu om alkolåsen klarar den tuffa miljön på en snöskoter. Vid visningen igår visade sig redan problemen med kyla.

KLART. Snofeds Karl-Erik Björken visade att testutrustningen fungerar. Han fick klartecken att köra.

KLART. Snofeds Karl-Erik Björken visade att testutrustningen fungerar. Han fick klartecken att köra.

Foto: Ida Axelsson

LULEÅ2008-02-06 01:45
Förra året omkom 14 snöskoteråkare i Sverige. Mellan åren 1999 och 2006 dog i snitt 12 personer per år i snöskoterolyckor. I 67 procent av olyckorna var alkohol inblandat. Det nationella snöskoterrådet, med representanter från bland andra polisen och vägverket vill försöka vända den trista trenden. Ett sätt skulle kunna vara alkolås på skotrar.Med hjälp av körutbildningsföretaget OnIce, som agerar projektledare, kustbevakningen i Luleå, Rosviks skoterklubb, hotell Nordkalotten och Ebbenjarka turistanläggning ska man testa hur alkolåsen, som är tillverkade för bilar, klarar svåra förhållanden som kan råda vid skoterkörning, till exempel kyla och fukt.Finansiering kommer från Skyltfonden, som delar ut innovationsmedel - intäkter från de personliga registreringsskyltarna som går att köpa. Också företaget OnIce bidrar ekonomiskt.Åtta skotrar har försetts med apparater, som kommer från fyra olika tillverkare. Vissa är transportabla och andra är fastmonterade på skotrarna. Testet pågår säsongen ut och sedan lyfts utrustningen över till fyrhjulingar som turistföretagen använder i sin verksamhet. Ove Lundberg på Vägverket hoppas att testet faller väl ut. Ett alkolås är en säkerhetsåtgärd som också välkomnas av turistbranschen. Det är dock enligt Lundberg ingalunda så att turister på skoter är de som är inblandade i de flesta alkoholrelaterade skoterolyckorna. Ska man peka ut en typperson så är det en man 35-50 år, van skoterförare, ej klädd för en skotertur och med 1,7 promille alkohol i blodet, alltså van att konsumera en hel del alkohol.Fortsättningen i frågan beror på hur utrustningen fungerar. Resultaten kan också användas av tillverkarna i utvecklandet av utrustningen. Men om det i framtiden ska vara ett krav på alkolås på skotrar, ja det är enligt Ove Lundberg något som EU bestämmer.-Sverige får inte nationellt införa regler som hämmar konkurrensen. Om ett skotermärke inte har alkolås, då utestängs det och så får man inte göra, säger han.Lars Näsman vid kustbevakningen välkomnar försöket och hos företaget OnIce AB ligger intresset för alkolås i att försäkra sig om nykterheten under arrangemangen som ibland är fördelade på halv dag bilkörning och halv dag skoterkörning.Anders Englund som förestår Ebbenjarka konstaterar att till exempel amerikanska företag är oerhört noga med säkerhetsfrågorna.-Det skulle kännas bra att kunna säga att vi säkrat även detta, säger han.Karl-Erik Björkén hos intresseorganisationen Snofed säger att skoterklubbarna inte är motståndare till alkolås.-Vi ser allvarligt på att sju av tio förare som dör är påverkade av alkohol. Det här är ett viktigt test. Vi får hoppas på riktigt utmanande väderförhållanden, säger Björkén.Att det inte är helt problemfritt med alkolås och kyla visade sig redan under visningen, då en av låsen inte orkade gå igång, trots att den inte varit ute i kylan alltför länge.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om