– Det här har förstås varit ett jätteproblem och handlar om en hållfasthetsdefekt i gjutplattan och toppspacklet, förklarar projektchefen för Åhléns i Sverige Tomas Hessledal.
– Det är mycket om kemi i såna här frågor men toppskiktet har blivit poröst och slits av golvet. Det här är ett ärende mellan tre parter, totalentreprenören, fastighetsägaren och Åhléns egen entreprenör, säger Hessledal.
Golvproblemet, är nu ett försäkringsärende som den entreprenör som Åhléns själva anlitat hanterar. Enligt Tomas Hessledal så går Åhléns ekonomiskt skadelösa ur det hela.
– Ja vi är ju bara beställare och så klart förväntar man sig ju att man det ska fungera när man beställer något.
Lägger in nytt golv
Nu är en lösning i faggorna och ett nytt golv på väg att läggas in utan att butikens verksamhet kommer att störas.
– Ja vi kommer att lägga ett vanligt golv med plattor och det kommer att ske under tid då inte det rör sig kunder i butiken. Vi räknar med att göra det etappvis om ytor på mellan 100-200 kvadratmeter åt gången, säger projektchefen.