På fredagen kom han, med flyg naturligtvis, till Luleå för att delta i 60-årsfirandet på F 21.
– Jag har lite svårt att gå. Men det är fantastiskt att vara här igen och det väcker många minnen, säger han när vi möter honom vid flyget på Luleå airport.
Reimond Andersson kom till Luleå från Karlsborg 1960 och började på F 21 och Urban blå året efter.
– Jag var navigatör på flygplanen och sedan på räddningshelikoptern, kallad "flygande banan" fram till oktober 1965. Då gick mitt kontrakt ut och jag blev civil. Vi hade bra månadslöner och ett flygtillägg som ofta var lika högt som månadslönen, och fick flera månadslöner även efter att vi slutat, berättar han.
Efter att ha slutat på F 21 gick Reimond Andersson tekniska gymnasiet klart i Luleå och fick 1968 jobb som radioingenjör på dåvarande Televerket i Luleå.
– Jag hade ansvaret för radiotrafiken i den civila luftfarten för Norrbotten och Västerbotten fram till 1969. Då fick jag jobb på Saab i Linköping inom Viggenprojektet, berättar Reimond Andersson.
Sedan återkom han till Luleå 1983-85 som teknisk chef för De-Icing, ett företag som bygde upp en anläggning i Luleå för att avisa flygplan.
Vad minns du mest från din tid i Luleå?
– Jag var med om en del dramatiska uppdrag. En gång, det var september 1966, jag hade varit ut och seglat med en god vän som jobbade på F 21. På kvällen efter att vi kommit i hamn, blev det full storm och åska. Hela Luleå blev mörklagt efter ett blixtnedslag. Då ringde det hos min F 21- vän om att en man fått hjärtinfarkt på en av öarna i Luleå skärgård. Det var som sagt var full storm och inga båtar kunde gå dit ut. Det var svårt att få tag på en navigatör. Så trots att jag var civil då, åkte jag med helikoptern. Det blev en dramatisk landning där vi navigerade oss ned efter ljus från en traktor och vi landade bara fem meter från en kraftledning. Vi lyckades föra den sjuke mannen till sjukhuset. Men tyvärr så avled han ändå, berättar Reimond Andersson.
Karl Sunder är nytillträdd chef för Urban blå.
– Det är viktigt att ta hand om sitt arv och sina traditioner. Därför är det viktigt att träffa dom som verkat här tidigare. Reimond är den ende av dom som var med från början som kommer till jubileet, säger han.
Karl Sunder är ursprungligen från Öjebyn.
– Jag har varit chef här i endast tio dagar, men flugit i flygvapnet i 20 år, varav de senaste tio åren på Urban blå, säger han