Det framgår av samtal mellan Kuriren/24Norrbotten och Green cargo.
Ett besked om uppsägningar var väntat och efter ett styrelsemöte häromdagen klargörs nu hur många jobb det handlar om. Var varslet får verkan preciseras inom kort. Förhandlingar blir det i januari samt turordningsförhandlingar ortsvis i februari.
Enligt kommunikationsdirektör Mats Hollander ser det bättre ut i Norrbotten än i andra län.
Men det finns en övertalighet i hela landet.
En lokförare Kuriren talat med håller inte med utan säger att det finns en överdimensionering vid huvudkontoret, "men man sparkar inte den man lunchar med."
- Så jag skulle tro att de portionerar ut det litet överallt. Vi är för litet folk här uppe, vi kör alltid övertid, säger lokföraren.
Lågkonjunktur och minskade transporter anger Green cargo som motiv till varslet. Företaget går dåligt.
Invit
Green cargo förde förhandlingar med facken om ett krisavtal. Där ingick arbetstidsförkortning till 80 procent av heltid samt lönesänkning till 90 procent under januari-maj 2013. Seko sade nej.
Bollen hamnade då hos styrelsen, som alltså svarar med storsläggan. Samtidigt läggs en förnyad förhandlingsinvit om krisavtalet.
- Vi hoppas facket ändrar sig, säger Mats Hollander.
"Medlemmar mot oss"
Oschysst, menar Seko.
- På vissa orter har vi nu medlemmarna emot oss. Det är ett fruktansvärt tryck på vår ordförande Håkan Ederwall, säger Anders Lindén, med i Seko Green cargos förbundsstyrelse.
Företaget klargör inte att det handlar om mer än arbetstidsförkortning, för det hade facket accepterat, säger han.
- Men det finns redan en övertalighet på 60 till 80 personer och då skulle vi först bjuda på 80 procent och sedan, från första juni, så får de veta att "nu är ni uppsagda". Dessutom skulle företaget från första september få ta tre dagar per månad av övertidsbanken och semestrar, säger Anders Lindén.