Det var knappt att Anita Jakobsson, boende på Västra Skurholmen i Luleå, trodde sina ögon.
– Jag kom körande och såg att de höll på att jobba. Då log man ju lite för sig själv i bilen. Det tog 27 år, säger hon.
När hon 1985 flyttade i i en av de nybyggda hyreslängorna, vilka numera är bostadsrätter, engagerade sig Anita Jakobsson i hyresföreningen. Kravet på en breddning av vägen ovanför bostadsområdet var en av käpphästarna.
– Vi gjorde en skrivelse till kommunen. Jag tror att det var 1986. Vi måste ha fått något svar men jag minns inte vad det stod, säger Anita Jakobsson.
”Flera hann dö”
78 år fyllda hade hon gett upp hoppet om en gång- och cykelbana längs Nya Brogatan under sin livstid. Flera av dem som var engagerade i frågan har hunnit avlida.
– Vi var väldigt besvikna över att det inte blev något. Så man blir ju mycket glad nu, det är fantastiskt. Men jag önskar att de som var med hade funnits kvar. Jag får väl gå till kyrkogården och berätta för dem, säger Anita Jakobsson.
Behoven styr
Mikael Sundvall är chef för trafiksektionen på tekniska förvaltningen.
– Tankarna har funnits tidigare. Vi har gjort en lång lista över platser där vi vill bygga nya gång- och cykelbanor, utifrån var vi ser de största behoven, säger han.
”Farlig väg”
Anita Jakobsson tycker att den här sträckan borde ha prioriterats långt tidigare.
– Ja, om man tänker på vilken farlig väg det har varit, den är trots allt väldigt trafikerad. Jag vågar inte ge mig ut när det är mörkt, säger hon.
Att vägen slutligen breddats är kopplat till det så kallade Östra länken-projektet. Det går ut på att stärka kapaciteten på kommunens VA-system och samtidigt fräscha upp området kring Skurholmsfjärden.
– Bygget av gång- och cykelbanan är en tjuvstart på projektet. När det stora arbetet drar igång har vi säkerställt att gång- och cykeltrafiken skyddas från byggtrafik, säger Mats Nordgren, projektledare för Östra länken.
27-årig kamp är över
Tack kommunen! Nu får Anita Jakobsson utdelning för 1980-talets kamp för en gång- och cykelbana. – Nämen, nu fick man se på sjutton, säger hon.
Bättre sent än aldrig, resonerar Anita Jakobsson som för 27 år sedan kämpade för en gång- och cykelbana på Västra Skurholmen. "Jag önskar att de som var med hade funnits kvar i livet. Nu får jag väl gå till kyrkogården och berätta för dem", säger hon.
Foto: Andreas Wälitalo
FAKTA| ÖSTRA LÄNKEN
Arbetet med en ny gång- och cykelbana på Västra Skurholmen startade efter midsommar. Bygget utförs längs Skurholmgatan och Nya Brogatan.
Nya VA-ledningar ska anläggas utmed Skurholmsfjärdens östra sida från Lulsundet längs Bensbyvägen till västra Skurholmen. Nu pågår projektering längs den cirka tre kilometer långa sträckan.
Småbåtshamnen vid Toppgatan byggs ut och promenadstråket runt Skurholmsfjärden förses med rastplatser, lekplatser samt ett utomhusgym vid Golfängen.
Östra länken är ett mångårigt projekt. Första byggetapperna startar under 2014.↔Källa: Luleå kommun