242 fall av sabb och klotter

242 fall av sabb, klotter och förstörelse på ett läsår.
Det är verkligheten på en av Luleås skolor. Kostnaderna för att reparera och köpa nytt tas från samma konto som elevernas läromedel.
? Detta gräver ur vår ekonomi, säger rektor Anders Wallgren.

LULEÅ2003-12-18 06:30
Sida upp och sida ned med meningslös förstörelse. På Bergskolan har vaktmästarna fört dagbok över ?sabb & klotter? från höstterminen 2002. Av den framgår vad som hänt, när och var det skedde och vilken åtgärd som vidtagits.<br>Kuriren har tagit del av dagboken och det är en lätt chockerande läsning (se faktaruta). Utöver ren skadegörelse på både inventarier och lokaler så är även klotter vanligt. Brand- och låssystem utsätts för sabotage och stölder, väggar sparkas in och glasrutor krossas.<br>Vi räknar till registrerade 242 fall av ?sabb?.<br> ? Jag har svurit högt över detta många gånger, vi får betala för nästan allt rakt av, säger Anders Wallgren, rektor på Bergskolan.<br>Skolans vaktmästare reparerar vad de förmår, övrigt får slängas. En del saker, främst möbler, ersätts med begagnat eller inte alls. Men vissa saker måste köpas in eller repareras av hantverkare.<br> ? Jag måste se till att brand- och säkerhetssystem fungerar. Det förekommer att kortläsare till dörrar förstörs och det kostar oss 6.200 kronor vid varje tillfälle. Vi har haft fall där elever dragit ur givaren i branddetektorer och det har kostat skjortan att ordna, berättar Wallgren.<br>Nämnda kortläsare har förstörts vid elva tillfällen, bara det en kostnad på 68.200 kronor. Kostnaderna för det och allt annat tas från skolans vanliga anslag, det finns inga särskilda pengar för skadegörelse. <br> ? Nej, och det naggar givetvis vår budget i kanten, det blir mindre pengar över för annat och vi har inte alltid råd att köpa det undervisningsmaterial vi önskar. Men eleverna är medvetna om detta, vi gör klart för dem att de förstör för sig själva. Och de allra flesta sköter sig också, men det finns en liten grupp som inte gör det, säger Wallgren.<br>Detta är en del av ?nedskärningarna? inom skolan men som det talas tyst om. Frågan är känslig och vi får höra historier om skolpersonal som konfronterat elever i färd med skadegörelse och själva råkat illa ut.<br>Det är inget skolledningen vill kommentera men Wallgren anser att personalen tacklar problemet på ett bra sätt. All skadegörelse sker heller inte under skoltid vilket gör det möjligt att det inte bara är skolans elever som ligger bakom.<br> ? I de fall vi hittar den skyldiga så skickar vi hem en räkning till föräldrarna, säger Wallgren.<br>Men enligt dagboken har det skett vid endast ett tillfälle sedan hösten 2002. Skolan har även hemsökts av inbrott, det senaste i förra veckan då fem datorer försvann.<br> ? Vi har haft en besvärlig tid som fick sin kulmen förra läsåret, det är lugnare nu. De problem vi upplever har man tidigare haft på Hertsöskolan och Tunaskolan, det går i vågor detta och drabbar olika skolor. Och alla skolor har detta problem, mer eller mindre, säger Anders Wallgren.<br>Sven Rosendahl är fastighetsförvaltare på teknisk förvaltning och därmed ?hyresvärd? för Bergskolan. Han bekräftar bilden av omfattande skadegörelse.<br> ? Det allra mesta får ju bekostas av skolan själv. Vi tar hand om skador på exteriören och utemiljön, det är det vanliga förhållandet mellan värd och hyresgäst. Men det händer att skador som egentligen skulle belasta skolan betalas av oss. Vi ska ju inte leka allt för mycket affär; pengarna tas ju ur samma börs och vi måste i första hand se till kommunnyttan, säger han.<br>Under 2003 har teknisk förvaltningen hittills lagt ut 77.000 kronor på skadegörelse på Bergskolan.<br> ? Det är nog egentligen mycket mer, det finns ett mörkertal som jag inte vill gissa. Och den summan är liten i jämförelse med skolans egna kostnader, säger Rosendahl.<br>Rektor Wallgren har inte summerat kostnaderna men medger att de frestar på hans redan magra budget.<br> ? Det är samma pengar som vi köper kartböcker och linjaler för, säger han.<br>Axplock från dagboken<br>Följande axplock är hämtade från februari 2003, en relativt lugn månad (16 noteringar i dagboken, snittet är 25 noteringar). Siffran talar om datum och uppgift inom parentes är åtgärd:<br>4 ? brandrök på toalett i övningsbyggnad, Bild & musik.<br>5 ? bokhylla sönderslagen, uppehållsrum A (slängd).<br>6 ? ruta sönderslagen ute (ny ruta).<br>7 ? stol sönderslagen (slängd)<br>12 ? skruvar bortskruvade ytterdörr träslöjd.<br>13 ? åverkan på tvättställ, källartoaletten (nyinköpt).<br>13 ? stol sönderslagen från elevkaféet.<br>13 ? list från dörrfönster borta, omkläd.rum 2.<br>13 ? dörrstängare bortsliten (nyinköpt)<br>14 ? 2 stycken kortläsare söndersparkade (nyinköpt)<br>15 ? 3 stycken rutor krossade (nya rutor).<br>17 ? kortläsare omklädningsrum 6, åverkan (nyinköpt).<br>24 ? termostat borta korridor, C-enhet (nyinköpt)<br>24 ? termostat borta utanför bibliotek (nyinköpt)<br>26 ? stol sönderslagen vid elevkaféet (slängd).<br>Källa: Dagbok Sabb & klotter Bergskolan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!