2014 ska Likskärsbanken tätas

Luleå kommun vill täta Likskärsbanken, som inte håller tätt. Annars kommer landhöjningen på sikt att förvandla innerfjärdarna till igenvuxna bassänger.

LÄCKER VATTEN. Luleå kommun söker tillstånd hos mark- och miljödomstolen för att få täta Likskärsbanken. Sommaren 2014 räknar kommunen med att kunna utföra arbetet.

LÄCKER VATTEN. Luleå kommun söker tillstånd hos mark- och miljödomstolen för att få täta Likskärsbanken. Sommaren 2014 räknar kommunen med att kunna utföra arbetet.

Foto: Linn Kangas Fantenberg

Luleå2012-05-09 06:00

Luleå kommun har lämnat in en ansökan till mark- och miljödomstolen i Umeå för att få tillstånd att täta den 400 meter långa Likskärsbanken, som går mellan Bensbyn och Mulön. Vägbanken byggdes i början av 1920-talet. På 1990-talet byggde kommunen två överfallsdammar, vid Likskärsbanken och vid Lulsundskanalens mynning för att höja vattenståndet i innerfjärdarna, så att vattenspeglarna behålls.

Problemet är att Likskärsbanken läcker. Nu tänker kommunen åtgärda problemet genom att täta vägbanken med plastspont.

Plastspont
- Vi gräver ur en del av vägbanken och trycker ned plastsponten för att täta hela vägbanken. Vi gör det dels för att bibehålla vattennivån i innerfjärdarna och dels för att inte vägen ska bli underminerad, säger Tobias Wärja på kommunens tekniska förvaltning.

Det finns ingen risk för att vägen ska spolas bort, själva vägbanken är byggd av sten men sanden mellan stenarna spolas bort av vattnet vilket ger sättningar i vägbanan.

Kostnaden för att täta Likskärsbanken beräknas till cirka nio-tio miljoner kronor uppger Tobias Wärja. Kommunen tänker använda plastspont, som blir billigare än att använda stålspont i detta fall.

- Det handlar om ungefär två miljoner kronor, säger Tobias Wärja.

Sommaren 2014
Kommunen planerar att utföra arbetena under sommaren 2014, eftersom man räknar med att tillståndsprövningen i mark- och miljödomstolen kan ta lång tid på grund av den arbetsbelastning som domstolen har.

Kommunen passar också på tillfället att begära ett formellt tillstånd för Likskärsbanken. När vägbanken byggdes någon gång på 1920-talet skedde det utan tillstånd, enligt då gällande lag.

Boende i området har varit oroliga för att bli utan vägförbindelse under tiden som arbetena pågår. Vägen över Likskärsbanken kommer inte att stängas av, men det kommer att bli begränsad framkomlighet under tiden som arbetena pågår.

- Arbetet kommer att göras i etapper, det blir ett körfält förbi grävmaskinen och två körfält resten av vägen, säger Tobias Wärja.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!