2007 besvikelse för LLT

Bussåkandet i Luleå ökar inte längre – LLT:s uppgång stoppas i år.– Det var ingen höjdare, konstaterar LLT:s VD Ange Björk.Orsaken är i första hand att skoleleverna åker mindre buss.

LULEÅ2007-12-28 01:45

Allt sedan Luleå lokaltrafik genomförde en omläggning av bussnätet med Smedjegatan som den stora och centrala hållplatsen har bussåkandet ökat i Luleå.
Det kommunala bussbolaget har också som målsättning att antalet bussresor ska öka med tre till fem procent per år.
Men 2007 når inte LLT det målet.
– Nej, siffrorna är lite osäkra ännu men det står klart att vi får samma resande 2007 som 2006, säger Ange Björk.
Det betyder att den obrutna uppgången sedan 2003 nu gjort halt och nu gäller på stället marsch.
Höjd målsättning
– Ja, det var ingen höjdare. Vi har landat lite på en platå och är inte alls tillfredsställda över det, kommenterar Ange Björk.
Det nya bussnätet infördes 2003 och sedan dess har antalet bussresenärer stigit med över 20 procent. Och Björk hoppas att 2007 års resestatistik ska visa sig bli en tillfällig motgång.
– Ja, vi har beslutat oss för att höja målsättningen till att öka mellan fem till sju procent de kommande åren, säger han.
I somras införde LLT ett nytt biljettsystem och det har blivit en framgång, i alla fall ekonomiskt.
– Ja, trots att antalet resor inte ökat så ligger biljettintäkterna klart över budget, säger Björk.
Bussbolaget får även höga betyg i de rikstäckande enkäter som görs bland bussresenärer. Det gäller särskilt sedan man tog det nya nätet i bruk med ständigt uppdaterade informationstavlor om ankomst- och avgångstider.
Gymnasiebyn orsak
LLT ska nu analysera orsaken till att uppgången hejdats detta år. Enligt Ange Björk vet han redan en del av sanningen.
– Vi har en ordentlig nedgång på gymnasiekortet, minus tio procent. Vi ser att de resorna minskade när gymnasiebyn stod klar. Enligt uppgift har även eleverna färre håltimmar nu, säger han.
När det fanns tre gymnasieskolor var resorna mellan skola och hemmet och mellan skola och skola fler och bussbyten betydligt vanligare för eleverna än i dag när all undervisning är samlad i centrum.
Luleås gymnasieelever behöver alltså inte åka buss lika mycket som förr, det är väl positivt?
– Ja, absolut. Men vi bör ändå kunna öka resandet totalt sett, säger Björk.
Det räcker med att samtala med några resenärer för att  inse att omläggningen är en framgång.
– Det är perfekt nu, det tycker jag och många med mig. Jag brukar gå in från Lerbäcken och handla i stan. Sedan tar jag bussen hem, det gör jag ett par gånger i veckan, säger Ulf Eriksson, pensionär.
Sara Stark studerar på universitetet och bor på Porsön.
– Men jag åker buss dagligen i stort sett och mer nu efter omläggningen. Jag tycker det funkar riktigt bra, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!