20-åring åtalas efter svåra mc-olyckan på Bergnäsbron

Den 20-årige mc-föraren gjorde en vild omkörning på bakhjulet i början av Bergnäsbron – och kraschade rakt in i en mötande bil.
Både han och bilisten fick allvarliga skador och nu åtalas bodensaren efter den otäcka olyckan.
– Det har grämt mig någonting fruktansvärt, säger mannen som dock inte minns något av händelsen.

Våldsam frontalkrock på Bergnäsbron. Både den åtalade mc-föraren och den mötande bilisten fick allvarliga skador efter den svåra olyckan i augusti 2024. "Jag minns absolut ingenting", säger 20-åringen som nu åtalas för bland annat grov vårdslöshet i trafik.

Våldsam frontalkrock på Bergnäsbron. Både den åtalade mc-föraren och den mötande bilisten fick allvarliga skador efter den svåra olyckan i augusti 2024. "Jag minns absolut ingenting", säger 20-åringen som nu åtalas för bland annat grov vårdslöshet i trafik.

Foto: Polisen

Luleå2025-01-24 14:09

Den dramatiska mc-olyckan på Bergnäsbron inträffade en regnig, mörk fredagskväll i slutet av augusti i fjol. En motorcyklist i 20-årsåldern frontalkrockade med en personbil, där två män i 20-årsåldern färdades.

Mc-föraren fick omfattande skador vid kollisionen och slungades av motorcykeln, som återfanns cirka 25 meter från den kraftigt demolerade fronten av personbilen. 

Bilföraren skadades också allvarligt, främst i näsan och övriga ansiktet, och även passageraren fick nackproblem efter olyckan.

undefined
Den våldsamma mc-olyckan på Bergnäsbron inträffade en regnig, mörk fredagskväll i slutet av augusti i fjol.

Nu åtalas motorcyklisten för grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada, även det grovt brott.

Av förundersökningsprotokollet framgår fler detaljer rörande den otäcka kraschen som fångades på film av Trafikverkets kamera på Bergnäsbron, vilket utgör viktig bevisning för åklagaren. 

Den åtalade 20-åringen, hemmahörande i Boden, hade varit ute och kört motorcykel med två vänner och kom i riktning in mot centrum när han i hög fart korsade de två heldragna linjerna och körde om en framförvarande bil.

Olyckan skedde nära brofästet, där maxhastigheten är 60 kilometer i timmen. 

– Motorcykeln stegrade och körde om på bakhjulet i nära 90 kilometer i timmen. Jag ser hur en bil kommer i mötande körfält och motorcykeln hinner precis komma ner på framhjulet (...) men kör rakt in i bilen, uppger bilisten i polisförhör.

undefined
Våldsam frontalkrock på Bergnäsbron. Både den åtalade mc-föraren och den mötande bilisten fick allvarliga skador efter den svåra olyckan i augusti 2024. "Jag minns absolut ingenting", säger 20-åringen som nu åtalas för bland annat grov vårdslöshet i trafik.

Även brottsoffret i den mötande bilen beskriver att mc-föraren körde på bakhjulet.

– Det kommer två bilar och sedan kommer han ut på bakhjulet stegrandes bakom dessa. 

Kollisionen blir våldsam.

– Vi smäller ihop, det flyger delar överallt, sen blundar jag, glassplitter överallt, det rök från bilen, och pep i öronen, säger brottsoffret.

Polisen konstaterar att det inte framgår av Trafikverkets film hur länge 20-åringen körde på bakhjulet och den åtalade själv vill varken bekräfta eller förneka att han stegrade med motorcykeln vid kraschen.

Detta eftersom han säger sig ha en stor minneslucka kring den ödesdigra kvällen, från det att han passerade Gäddviksrondellen fram tills han vaknade sex dagar senare på Sunderby sjukhus.

Men även 20-åringens egen Gopro-kamera på hjälmen hittades i personbilen, där det enligt NSD fanns filmsekvenser som visade hur han och vännerna buskörde på bakhjulet innan olyckan och gasade i hela 200 kilometer i timmen från Rostbollsrondellen in mot stan. 

Vid det första polisförhöret, som skedde flera månader efter olyckan, erbjöds 20-åringen att titta på Gopro-filmerna men då avböjde han.

– Men en sak som kommer upp i mitt huvud är att jag ser mig själv i väldigt dåliga omständigheter med tanke på sikten. Inte bara för att motorcykeln har rätt dålig lykta (...) men också för att mörker, regn och blåst kan ha spelat in, säger 20-åringen i polisförhören.

undefined
20-åringens motorcykel, en Yamaha MT-07, är en av Europas mest säljande motorcyklar, mycket populär även i Japan och känd för sin lätta vikt och smidiga köregenskaper.

Han ådrog sig flera svåra skador vid olyckan och det har tagit lång tid för honom att återhämta sig. Utöver frakturer på arm, bäcken och bröstkotor slets 20-åringens mjälte sönder vid kraschen och organet fick senare opererats bort, vilket medför förhöjd risk för sjukdomar som lunginflammation och hjärnhinneinflammation.

– Egentligen skulle jag inte sitta här, går inte beskriva hur lyckligt lottat jag är, säger han vid polisförhöret.  

Samtidigt är han djupt ångerfull. 

– Det har grämt mig någonting fruktansvärt och farit illa på mitt samvete att jag har orsakat skada för (brottsoffret).

undefined
Den 20-årige mc-föraren filmade själv hela olycksförloppet via sin gopro-kamera på hjälmen och filmen utgör viktig bevisning för åklagaren.

Den 20-årige bilföraren, som bland annat fick hjärnskakning, frakturer i ögonhålan, krossade tänder och bruten näsa, var sjukskriven i cirka en månad efter olyckan. 

– Jag kom undan ganska lindrigt. Kan leva med att ha en krokig näsa och ärr, säger han i polisförhöret.

Vilka skadestånd som blir aktuella kommer framgå vid rättegången inom några veckor.

Av åtalet fastslås att 20-åringen inte var tillräckligt varsam när han gjorde omkörningen i alltför hög hastighet i förhållande till väglag, väder- och siktförhållandena men också brast i uppmärksamhet och kontroll när han stegrade motorcykeln på bakhjulet och korsade de dubbla spärrlinjerna.

Mc-föraren från Boden är tidigare ostraffad men riskerar nu fängelse. Maxstraffet för grov vårdslöshet i trafik är två år medan vållande till kroppsskada, grovt brott, kan ge fyra års fängelse.

Vi har sökt ansvariga åklagare Ulla-Karin Lindström för kommentar. 

undefined
"Jag har haft ett mörkare visir monterat på min hjälm som kan ha försämrat sikten", säger den 20-årige mc-föraren i polisförhör.
undefined
Motorcykelns framgaffel gick av vid den våldsamma kollisionen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!