Beskedet kom under ett personalmöte redan vid halvniotiden.– Det kom som en chock, berättar Cathrine Lidman. Vi visste inget om vad som var på gång. Till en början blev man helt förlamad, sedan var det flera kollegor som brast i gråt.
Tufft sparpaket
På torsdagen presenterades ett omfattande sparpaket på Norrbottens Media AB, som innebär att 14 tjänster på annonsverkstaden och sidplaneringen flyttas över till koncernens moderföretag, Norrköpings Tidningar.
– Det handlar om att vi samordnar funktioner inom koncernen. Samtliga varslade kommer att erbjudas tjänst i Norrköping, säger vd Erik Ranängen.
Åtgärden är ett första steg i ett sparpaket på totalt 8,2 miljoner kronor. Rationaliseringen är inte klar i detalj, men omfattar i dagsläget 18 tjänster i Luleå och Piteå. Siffran kan komma att stiga. Övriga jobb plockas bort från kundtjänst, ekonomiavdelning samt privatmarknad.
– Vi ser inte ut att göra ett lika bra bokslut som i fjol, säger Erik Ranängen. Därför tvingas vi att se över vår verksamhet och se om vi kan bli ännu mer kostnadseffektiva.
Hur tror du att Norrbottens Medias lokala förankring påverkas av att tjänster flyttas från Norrbotten till Norrköping?
– Grundbulten i vårt tidningshus är den lokala journalistik som vi bedriver. Den påverkas inte av det här beslutet.
Sorg & förstämning
Sparpaketet skapade stor förstämning i mediehuset i Luleå. På annonsverkstaden återupptogs arbetet efter morgonens chockbesked.
– Vi har alltid vinnlagt oss om att vara duktiga yrkesmän, säger Cathrine Lidman. Vi hade hoppats att den lokala ledningen för Norrbottens Media skulle ha satt ned foten och sett till att jobben stannade i länet. Vi har alltid varit stolta över att stå bakom Norrbottens Media, men det känns som att det är slut med det nu.