Bakslagen för flygtrafiken har duggat tätt under 2020. Pandemins utbrott förde med sig en markant minskning i flygtrafiken, vilket fick Swedavias ledning att redan i mars lägga ett jättevarsel som omfattade 800 helårstjänster i hela riket.
– Vi har drabbats hårt inom flygbranschen. Fram till för några veckor sedan tyckte jag mig se en ljusning som väckte en liten förhoppning om en återhämtning, men sedan kom beskedet att Norwegian stoppar alla inrikestrafik i Sverige, berättar flygstationschef Ann-Christin Viklund.
Swedavia har vidtagit åtgärder för att klara omställningen till den markanta minskningen av flygtrafik till och från Luleå.
Sedan den första november har 17 tjänster dragits in genom en blandning av naturlig avgång, vakanta tjänster som inte tillsätts samt fler timanställda.
Nu står det klart att åtgärden räcker inte till sedan Norwegian övergett att trafikera sträckan Luleå-Stockholm.
I nästa vecka startar fackliga förhandlingar rörande korttidspermitteringar.
– Jag vill inte innan förhandlingen säga hur många tjänster som berörs, men vi genomför den här förändringen för att säkerställa att vi kan behålla viktig kompetens på flygplatsen och köpa oss tid tills det finns ett vaccin. Korttidspermitteringen kommer att beröra vår verksamhet i Luleå i alla nivåer från ledning och nedåt, säger Ann-Christin Viklund.
Enligt flygstationschefen har Swedavia för närvarande ett 100-tal anställda vid Luleå Airport.