Ett projekt kallat Nordic Business Link ska pågå mellan 2011 och 2013. Projektägare är Norrbottens Handelskammare och med sina 260 medlemsföretag ska näringslivsorganisationen utveckla handelsutbytena
i Norden ytterligare.
Samarbete krävs
Budgeten för projektet, 15 miljoner kronor, finansieras av företagen, 16 regionala aktörer samt EU-programmet EU InterReg IV A Nord.
- Vi måste samarbeta på Nordkalotten och stötta företagen där. Vi har utfört en undersökning där vi har frågat våra medlemsföretag vilka marknader som är mest intressanta för dem att utveckla sin export på. Svaret är överlägset Norge och Finland, säger Andreas Lind, vd Handelskammaren.
Andreas Lind berättar att resultatet kan bero på nyckelfaktorer som kulturella skillnader, handelsskillnader, infrastruktur samt hur lätt varor kan skeppas.
Skräddarsydda planer
De 15 miljonerna fördelas mellan de tre länderna och används till fyra punkter:
Delegationsresor och marknadsundersökningar.
Större arenor för branscher att träffas på.
Kunskapsspridning om marknadsmöjligheterna.
Skräddarsydda utvecklingsplaner för sju företag per land och år.
- Den största delen av budgeten kommer att gå till de skräddarsydda utvecklingsplanerna. Projektgruppen väljer sju företag per år, med bra produkter som vi tror kan etablera sig på marknaden. Vi strävar efter en blandning av branscher och mognadsgrad, säger Tomas Lejon, ordförande.