15-åringar mest utsatta
De senaste sex åren har antalet mopedister som skadas svårt i trafiken ökat med 60 procent. Förra året skadades över 330 mopedister svårt och tolv omkom - varav en i Boden.
För sex år sedan skadades 198 mopedister svårt i trafikolyckor. Förra året hade siffran stigit till 331 svårt skadade - en ökning med 60 procent. Den absolut största ökningen står moped klass 1 för, det vill säga EU-mopeden som går 45 kilometer i timmen. År 2000 var det bara fyra klass 1-mopedister som skadades svårt. 2006 var det istället 161 stycken. Och det är just klass 1-mopedens ökade popularitet som dragit upp antalet olyckor så dramatiskt.
150.000 stycken
- Antalet klass 1-mopeder har ökat från 5.000 stycken år 2000 till omkring 150.000 stycken i dag. Så det har ökat en bra bit över 100.000 på fem år. Det är klart att när det är så många fler mopeder ute på våra vägar och gator så ökar olyckorna också, säger Magnus Lindholm, olycksanalytiker på Vägverket.
Lätta att trimma
Men Magnus Lindholm tror att det finns fler förklaringar till det ökade antalet olyckor.
- Klass 1 är lite lättare att trimma. Jag tror personligen att mopeder alltid har trimmats, men klass 1:orna är mer lättrimmade. Sedan kan det vara ett problem i sig att de går 45 kilometer i timmen istället för 25 och 30 som klass 2 gör, säger Magnus Lindholm.
För tre år sedan gjorde han en djupstudieanalys av dödsolyckor där mopeder var inblandade. Av den kan man utläsa vilken olyckstyp som är vanligast.
Krock med bil vanligast
- Det är mot motorfordon i korsning. Alltså att mopedisten krockar med en personbil eller en lastbil i en korsning. I det här fallet pratar vi om de svåraste olyckorna. De som skadar sig lindrigt gör vanligtvis det i singelolyckor, säger Magnus Lindholm.
När det gäller åldersgruppen som är mest utsatt i trafiken talar olycksstatistiken sitt tydliga språk. 15-åringar som precis fått börja köra moped är överrepresenterade i svåra olyckor.
- Det är första året de får köra moped och är ovana. De har mindre rutin, säger Magnus Lindholm.
FAKTA
Svårt skadade och dödade mopedister i Norrbotten
Svårt skadade Döda
2006 12 1
2005 21 0
2004 8 0
2003 3 0
2002 6 1
2001 4 2
2000 7 0
Arvidsjaur: 2
Boden: 11
Gällivare: 11
Haparanda: 9
Kalix: 5
Luleå: 22
Piteå: 15
Fotnot: I olyckorna finns oskadade, lindrigt skadade, svårt skadade och en död med.
Haparanda, 24 mars klockan 13.30. En 15-åring på en moped klass 1 skadas svårt i en kollision med en personbil. Mopedisten byter fil utan att uppmärksamma bakomvarande fordon. Personbilen kör in i vespan bakifrån.
Haparanda, 9 juni klockan 15.20. En 15-årig mopedist kolliderar med en 23-årig cyklist. Cyklisten gör en vänstersväng över vägen och blir påkörd av mopeden. Cyklisten skadas svårt och mopedisten skadas lindrigt.
Boden, 22 juli klockan 12.00. En 59-årig man på en moped klass 1 omkommer sedan han tappat kontrollen över sin moped och kört in i en trottoarkant.
Piteå, 13 september klockan 11.47. En 16-åring på en moped klass 1 skadas svårt i en kollision med en personbil. Mopedisten kör in i vänster sida på bilen i en korsning där högerregel gäller.
Källa: Vägverket
2006 12 1
2005 21 0
2004 8 0
2003 3 0
2002 6 1
2001 4 2
2000 7 0
Arvidsjaur: 2
Boden: 11
Gällivare: 11
Haparanda: 9
Kalix: 5
Luleå: 22
Piteå: 15
Fotnot: I olyckorna finns oskadade, lindrigt skadade, svårt skadade och en död med.
Haparanda, 24 mars klockan 13.30. En 15-åring på en moped klass 1 skadas svårt i en kollision med en personbil. Mopedisten byter fil utan att uppmärksamma bakomvarande fordon. Personbilen kör in i vespan bakifrån.
Haparanda, 9 juni klockan 15.20. En 15-årig mopedist kolliderar med en 23-årig cyklist. Cyklisten gör en vänstersväng över vägen och blir påkörd av mopeden. Cyklisten skadas svårt och mopedisten skadas lindrigt.
Boden, 22 juli klockan 12.00. En 59-årig man på en moped klass 1 omkommer sedan han tappat kontrollen över sin moped och kört in i en trottoarkant.
Piteå, 13 september klockan 11.47. En 16-åring på en moped klass 1 skadas svårt i en kollision med en personbil. Mopedisten kör in i vänster sida på bilen i en korsning där högerregel gäller.
Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!