1.200 fortkörare fångade på bild

Hittills i år har polisens kameror avslöjat 1.200 fartsyndare i Norrbotten.
Och tvärtemot förutsägelserna är det lätt att befästa anklagelserna. Kör hustrun mannens bil åker hon dit.
? Inom en familj är det inga problem, säger polisman Roger Berg.

LULEÅ2004-08-18 06:30
Åtskilliga bilägare/bilförare har fått brev hem där de befästs med att ha kört för fort. Beviset i dessa fall är alltså inte hastighetsmätning med vanliga instrument utan de omtalade bilderna från kameror.<br>Ibland är bevisningen svår, bilden kan vara överexponerad och motorcyklisterna är ett elände, enligt polisen. Utlandsbilister är andra knepiga fall.<br>Mindre vandalisering på E 4<br>Det trafikpolisen redovisar är att av flera tusen fartsyndare på länets vägar hittills i år så finns 1.200 på bild. Så många har nämligen fastnat i de särskilda kamerakontrollerna, antingen längs vägen Boden?Luleå eller E4 Luleå?Piteå. Längs den senare vägen åkte 110 dit enbart under en kontroll i samband med Noliamässan i Piteå, och 37 av dem körde så fort, mer än 30 km för mycket, att de tappar körkortet.<br>Längs E 4 är för övrigt den omtalade vandaliseringen klart lägre än längs Bodenvägen. För där uppgår skadegörelsen på kameralådor och skyltar nu till en halv miljon kronor, enligt polisman Roger Berg.<br>En fråga inför kameraövervakningen har varit om det verkligen går befästa vem som kört bilen. Svaret i Norrbotten är alltså oftast ja, enligt Roger Berg. En del gånger är det ägaren själv som styr. Andra gånger någon i närkretsen.<br> ? Jag kan beställa en körkortsbild och så ser vi om det är likt. Inom familjen är det inga problem. Det kan gälla exempelvis man och hustru, sambo, son eller dotter, säger Roger Berg.<br>Polisen uppger också att företag inte drar sig för att ange en anställd som kört firmans bil. Åkerier vill inte befästas med att ha fortkörare och företag i andra branscher håller också en strikt linje.<br>Kopplat till bilägaren<br>Förslag har väckts om att koppla fortkörningen direkt mot bilägaren, oavsett chaufför. En sådan lösning skulle göra hanteringen snabbare, konstaterar Robert Berg, som däremot alltså påvisar att uppklarandet fungerar även utan en sådan lösning.<br>Forskning via Folksam påvisar en stor skillnad i aktivitet mellan polismyndigheterna i landet. I en del län utförs betydligt fler trafikkontroller av hastighet, nykterhet och bältesanvändning än i andra län med samma trafikstruktur. Liv skulle räddas om alla vore väldigt aktiva och Folksams forskningschef Anders Kullgren efterlyser en central styrning för hela landet för att undvika skillnaderna.<br> ? Det bästa sättet att rädda liv är att folk håller sig inom bestämmelserna, det kan nog alla räkna ut, kommenterar polisinspektör Sture Strand, trafikpolisen i Norrbotten.<br>I länet rapporterades förra året in klart färre bältesbrott men fler nykterhetsbrott och något fler hastighetsöverträdelser 2003 jämfört med 2002.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om