1.100 jobb bort vid Trafikverket

1.100 årsarbeten i landet ska bort och kontor ska stängas.
- Vi ska bli effektivare, säger Trafikverkets regionchef Arnold Vonkavaara.

andra vägar. "Vi ska jobba med pensionslösningar och andra vägar så att vi så långt det går undviker uppsägningar", säger Arnold Vonkavaara, regionchef Trafikverket.

andra vägar. "Vi ska jobba med pensionslösningar och andra vägar så att vi så långt det går undviker uppsägningar", säger Arnold Vonkavaara, regionchef Trafikverket.

Foto: Åsa Poromaa

Luleå2010-12-08 06:00

Nyttan med effektiviseringen är att få ut mer av värden till vägar och järnvägar, påpekar Trafikverket.

Av de jobb som ska bort 2011-2013 finns en del inom verket medan andra är konsultjobb. Sammantaget återfinns en påtaglig del av arbetstillfällena i region Nord, Norrbotten och Västerbotten.

- Det går inte nu säga hur det här slår i Luleå eller Norrbotten, säger Airi Aspman Larsson, ordförande i fackförbundet ST inom Trafikverket. Hon påpekar att det inom de tre år effektiviseringsarbetet pågår försvinner 900 personer med pension.

- Vi ska jobba med pensionslösningar och andra vägar så att vi så långt det går undviker uppsägningar, säger Arnold Vonkavaara. I januari går arbetet igång konkret.

Reaktioner i går från enstaka vidtalade personer vid ett av kontoren i Luleå var att de inte vet mer än vad som går att läsa sig till.

Växla över
I bakgrunden till att Trafikverket talar om 1.100 årsarbeten ingår att verket ska minska inköpen av konsulter. De är dyrare.

Effekten uppnås genom att 700 årsarbeten i Trafikverket försvinner. Därtill 800 årsarbeten som konsulter i privata eller statliga konsultbolag och de ersätts med 400 nyanställda i Trafikverket. De senare kan möjligen utgöras av personer som växlat över från konsultföretag men också tas från annat håll.

- Trafikverkets egen personal kan via kompetensutveckling kanske få jobb som utförts av konsulter, säger Airi Aspman Larsson.

Flera blev en
Det verket presenterar hör ihop med att flera statliga verk, Banverket, Vägverket samt delar av Sjöfartsverket och institutet för kommunikationsanalys slogs ihop. Nu finns omkring 6.500 anställda. Verket finns på 250 orter.

Region Nord huvudkontor ligger i Luleå. Umeå blev ett lokalkontor. Trafikverket säger nu att kontor och lokaler ska nyttjas mer effektivt. Verket ska finnas där det behövs. Upphandlingarna ska vässas.

Enbart i Luleå finns flera kontor, bland annat i tidigare Banverket och Vägverket. Samlokalisering förestår.

- Vi har en dialog med Luleå kommun och tittar på lokaliteter, säger Arnold Vonkavaara. I översynen ingår att titta på ombyggnad, utbyggnad alternativt nya lokaler.

- Vi har ställt oss till förfogande om de vill ha mark eller lokaler. Det kan också gälla att få fram en detaljplan, säger kommunalrådet Karl Petersen.

Trafikverket säger sig ha identifierat en potential för effektiviseringar motsvarande två-tre miljarder kronor årligen. Därutöver utreds ytterligare initiativ.

§v

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om