100 ton kan lyfta Kallax Cargo

Ser man på! 
På fredagen landade ett chartrat fraktplan på Kallax för vidare färd till Kuwait.
Och Kallax Cargos ordförande Robert Arendal tror att det lossnar för fraktflyget på Kallax nästa år.
? Ja, absolut. Det kommer att hända saker.

LULEÅ2004-12-18 06:30
<A href="http://www.kuriren.nu/debatt.asp?ArticleID=679805&amp;CategoryID=2769&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort="><STRONG>Debatt: Tror du på en framtid för Kallax Cargo?</STRONG></A><BR><BR><BR>Det var kring 17.30-tiden i går som en Boeing 747?200 från bolaget Atlas Air kom från Frankfurt i Tyskland och landade på Kallax. Efter tankning och lastning lyfte planet senare på kvällen. Lasten var ingalunda fisk, som det talats så mycket om, utan stålplåt från finska Outokumpu som fraktats på landsväg till Luleå.<BR>&nbsp;? Det visar att det finns möjligheter med andra frakter än lax, konstaterar Anders Sandberg, med i styrelsen för Kallax Cargo.<BR>Detta Kallax Cargo har fått ägarnas direktiv att framöver driva verksamheten på lågbudget. Likväl tror företrädare för bolaget att det ska hända mer i flygväg. Atlas Air har enligt Anders Sandberg varit tidigare på Kallax och kontakter finns. Nu kom en förfrågan om denna last som följd av att stålplåten hade tillverkats på så nära håll från Luleå. Ytterligare tre ? fem flygningar diskuteras, i så fall för utförande under januari? februari.<BR>Någon mer klar uppgörelse än gårdagens flygning uppges dock inte finnas. Däremot har inte planerna på frakt av lax från Norge via Nordnorsk spedisjons räkning lagts ner.<BR>Ordförande Robert Arendahl talar för sin del om goda förutsättningar 2005, facit till trots.<BR>&nbsp;? Det finns en stor efterfrågan av kapacitet från Fjärran östern till Europa. Det beror på att det är en god inköpskonjunktur i Europa, speciellt från Kina. Bland annat gäller det textilier och högteknologi, säger Robert Arendal. Det finns samtidigt en ambition att hitta mer av frakter, uppger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om