1 200 kronor för att ladda elbil: "ett hiskeligt pris"

Anton Töyräs mål var att börja leva fossilfritt från och med i år. Men notan för en parkeringsplats och för att ladda en elbil landar på 1 200 kronor i månaden."Jag känner mig maktlös. Det finns inget jag kan göra åt det – Lulebo vägrar diskutera", säger Anton Töyrä.

Lulebo. Anton Töyrä har fått kalla handen från Lulebo när han frågan om en priskalkyl.

Lulebo. Anton Töyrä har fått kalla handen från Lulebo när han frågan om en priskalkyl.

Foto: Elin Carlansson

Luleå2017-02-11 05:00

Anton Töyrä brinner för miljöfrågan och det är skälet till att han vill skaffa en elbil. Han har redan beställt en elbil som ska vara klar om två år, tills dess tänkte han leasa en elbil.I dagsläget betalar han 314 kronor i månaden för en parkeringsplats till sin bensindrivna bil. Priset inkluderar också några timmar ström om dagen till en motorvärmare. Skulle han vilja lägga till konstantström, ha ström dygnet runt, kostar det ytterligare 150 kronor i månaden. Motorvärmaren går på sex ampere, men laddstolpen skulle behöva säkras upp till tio ampere för att kunna ladda en elbil effektivt. Ampere är den mängden ström som ett batteri kan leverera per timme.

– Jag tycker att det borde vara okej att säkra upp stolpen från sex till tio ampere och betala 464 kronor i månaden för att ladda min elbil, säger Anton Töyrä.

Men Lulebo tänker annorlunda. De vill ha 1 200 kronor i månaden för en parkeringsplats, konstantström till elbilen och för att säkra upp stolpen till tio ampere.

Enligt Statistiska centralbyråns (SCB) siffror från 2015 kör en medelbilist med personbil 1 170 mil per år vilket innebär att den behövas laddas med cirka 2 500 kilowattimmar per år. Då skulle det kosta 2 500 kronor om året eftersom 1 kilowattimme kostar en krona, enligt Lulebo.

Anton Töyrä beräknar att han kör ungefär tre mil om dagen, 1 095 mil om året. En elbil kan laddas en mil per timme, med en tio amperes säkring. I grova drag innebär det en elkostnad på 2,4 kronor per timme. Tibor Blomhäll, ordförande för Tesla Club Sweden som är Sveriges största klubb för elbilister, menar därför att elavgiften inte borde ligga högre än 300 kronor i månaden. Det är helt enkelt omöjligt att ladda bilen för mer än sex till sju kronor om dagen om man kör lika mycket som en medelbilist gör.

– 1 200 kronor är ett hiskeligt pris. Utan att känna till fallet så hoppas jag att detta är mer än ocker och illvilja, säger Tibor Blomhäll.

Men 1 200 kronor i månaden har Anton Töyrä inte råd med. När han frågat Lulebos fastighetschef Niklas Kihlangi om priskalkylen har han fått kalla handen. Nu försöker han hitta andra lösningar.

– Ett alternativ är att kolla upp om jag kan ladda bilen på jobbet. Annars får jag snabbladda på en laddningsstation i stan, då laddar man batteriet 80 procent fullt på en halvtimme. Men det är inte hållbart i längden, det sliter väldigt mycket på batteriet och ett batteri till en elbil kan kosta flera hundra tusen kronor, säger Anton Töyrä.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!