Hem och hyra rapporterade i fredags om tvångsförvaltningen av hyresfastigheten.
– Hyresvärden har brustit i sina skyldigheter mot hyresgästerna", säger Susanne Lindmark, jurist på Hyresgästföreningen.
En tvångsförvaltning innebär att ansvaret över skötseln och driften av fastigheten hamnar hos en annan part, det kommunala bostadsbolaget Lulebo. Hyresvärden förlorar därmed hyresintäkterna från fastigheten.
– Hyresgästerna lever med mycket allvarliga brister i boendet och Hyresgästföreningen menar att hyresvärden inte avser att åtgärda dem. Den mest allvarliga bristen är att hyresgästerna saknar tillgång till hushållsvatten. Sedan en längre tid tillbaka har några av lägenheterna inte haft fullgod värme. Hyresvärden har åtagit sig att åtgärda problemen med värmen, bland annat genom en förlikning i hyresnämnden men problemen kvarstår, säger Susanne Lindmark.
Hon berättar att kommunen har stängt av vattenleveransen, på grund av att hyresvärden inte har betalat flertalet fakturor.
– Mycket positivt att allmännyttan i Luleå tar detta stora samhällsansvar. I det här fallet innebär det i första hand att tillse att hyresgästerna har tillgång till hushållsvatten, el och värme.
I dagsläget är det bara en hyresgäst kvar i huset. Hem och hyra har varit i kontakt med hyresvärdens representant, som inte uppges känna till beslutet om tvångsförvaltning. Enligt honom har renoveringar försvårats av att hyresgäster inte släppt in företaget i lägenheterna.