Det blev som vi kunde avslöja redan i onsdags. De gamla planerna på en gång-, cykel- och bussbro över Björkskatafjärden dammas av och på Hällbackens ovansida vill Socialdemokraterna bygga en skola för 500–600 elever.
Nybygget är nödvändigt för att kunna ta hand om alla elever, enligt barn- och utbildningsnämndens ordförande Carina Sammeli.
– Just nu har vi inte skolplatser så det räcker och heller inte förskoleplatser så det räcker. Vår plan är att öka kapaciteten i det här området så att alla barn får sin skola nära. Annars hade vi behövt bygga ut andra skolor, för de här barnen ryms ingenstans nu, säger hon.
Planerna går i samklang med den struktur S började sätta med Framtidens skola.
– Det är ungefär så stora skolor vi bygger. Den ökning vi ser i det här området på tio års sikt är 440 barn i åldrarna F–6, så bygger vi mindre än så kommer barnen som bor på Hällbacken inte att rymmas.
Läs mer: Avslöjar: Här byggs Luleås nya skola
Kapacitetsbristen i Björkskatans skolområde, där Hällbacken ingår, pekades ut redan i rapporterna om Framtidens skola. Nu spås hela stråket mellan Björkskatan och Bensbyn få en kraftig befolkningstillväxt de kommande åren.
– Vi klarade inte av att titta på ett område till då. Nu är det hög tid att agera, annars kommer vi ha problem.
Framtidens skola innebar bland annat en skolnedläggning i Svartöstaden. Kommunalrådet Lenita Ericson ser ingen konflikt mellan det och att bygga nytt på Hällbacken.
– Jag förstår inte hur det hänger ihop. Alla barn i Luleå har rätt att gå i en riktigt bra skola, säger hon.
Den nya bron, som ska byggas som en förlängning av Hällbackvägen, ska göra Björkskatans centrum mer tillgängligt för de boende på Hällbacken. På Björkskatan finns bland annat högstadieskola, hälsocentral och mataffär, som med en bro över fjärden kan nås både snabbare och säkrare.
S har tidigare haft bron i sin investeringsbudget, men tagit bort den. Nu ska den få plats i budgeten igen.
– Vi har tittat på olika alternativ, som att göra något åt den befintliga bron vid Sinksundet, men kommit fram till det här, säger Anja Johansson som är ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
Skolan och bron ska stå färdiga inom fem år. Bron kommer enligt tidigare beräkningar att kosta mellan 45 och 50 miljoner kronor. För skolan finns inga sådana kalkyler, men BUN har vissa medel avsatt för att kunna inleda projekteringen.
– Kostnader för att lösa kapacitetsbristen finns oavsett vilket alternativ vi hade valt. Vi väljer lösningen att bygga här, säger Carina Sammeli.