Uppdragen det handlar om är drifts- och underhållsarbeten på järnvägssträckorna Luleå–Murjek (145 km) och Haparandabanan (Boden-Haparanda, ca 160 km). Det är första gången som ett svenskt privatägt företag får ett uppdrag i liknande storlek, skriver BDX i ett pressmeddelande.
– Ett otroligt spännande uppdrag, säger Robert Eriksson, affärschef Rail vid BDX.
Drifts- och underhållsavtalet träder i kraft i oktober 2017 och löper på fem plus två år.
– Självklart är det ett utmanande uppdrag både med tanke på det ökade slitaget och med en intensiv trafiksituation. För båda järnvägssträckorna ligger det i vårt uppdrag att utföra besiktningar, förebyggande och avhjälpande underhåll samt vintertjänster. För vår del innebär det här att vi även måste förstärka organisationen med upp till 40 nya medarbetare – arbetsledare, besiktningsmän, eltekniker, signaltekniker, bantekniker/anläggningsarbetare. Och det här är ett arbete som vi måste dra igång idag för att ha en professionell organisation på plats den dagen vi tar över, säger Robert Eriksson.
Bara på sträckningen mellan Malmberget och Luleå går tio tåg per dygn från LKAB:s anläggning i Malmberget, tillsammans med persontrafik.
– Åtagandet gäller dygnet runt året runt och det är klart att det krävs helt andra resurser och människor än vi har sedan tidigare.
De 40 tjänster som ska tillsättas lär sannolikt besättas med personal från Infranord, det statliga företaget som innehade uppdraget innan BDX vann den nya upphandlingen.
– Flertalet kommer sannolikt att rekryteras från Infranord, det hoppas vi i alla fall. Men vi siktar också på att få in nytt folk i branschen så det kan bli tal om rena nyrekryteringar också.
Robert Eriksson ser uppdraget som ett kvitto på att den satsning mot järnväg som BDX drog igång för cirka fem år sedan fungerar, i konkurrens med bolag som Strukton, VR Track och just Infranord.
– Det är både hedrande och roligt men samtidigt är det så att vi har en lång erfarenhet från olika järnvägsprojekt som spelade en avgörande roll i tilldelningsbeslutet, säger Robert Eriksson.
BDX har tidigare bland annat byggt om bangårdar efter Malmbanan vid Kaisepakte, Mertainen och Lakaträsk.
– Vi vill så klart fortsätta utvecklas och siktar på att ta hem ännu fler uppdrag, säger Robert Eriksson.