Välkomna kaffepengar

Kaffepengar ? ska det rädda teatern?
? De extra pengar som vi kan få genom kaffeförsäljning blir grädde på moset. En tanke är att använda dem för att starta en öppen scen som ungdomar ska få använda.
Det säger teaterchefen Elisabeth G Söderström.

LULEÅ,. KURIREN.2003-06-07 06:30
Norrbottensteatern har skrivit ett sponsoravtal med Guldkaffe och dess ägare Folke Bergman. Avtalet innebär att teatern får en krona för varje kilo kaffe som säljs i Norrbotten. Avtal har skrivits med Konsum Norrbotten, ICA och OK Norrbotten. <br>Idén till avtalet fick Folke Bergman när han lyssnade på ett radioprogram om Norrbottensteatern och dess dåliga ekonomi.<br> ? Jag är född och uppvuxen i Älvsbyn men bor sedan många år i Stockholm. Men hjärtat slår ändå för länet. Därför tänkte jag att jag ska försöka hjälpa teatern ur dess dåliga ekonomi för teatern är viktig för Norrbotten.<br>100 ton per år<br>Folke Bergman har varit engagerad i kaffebranschen i 30 år. Hans företag tillhör de mindre på marknaden men i Norrbotten säljer man cirka 100 ton per år.<br>Fram till nu har Guldkaffe sålts i ett 40-tal butiker i länet ? med det nya avtalet kommer kaffet att säljas i 120 affärer i Norrbotten.<br> ? Jag trodde inte mina öron när Folke Bergman ringde mig och talade om sin idé. Men självklart sade jag ja för vi behöver mer pengar. Men pengarna kommer inte att påverka vår verksamhet på något större sätt ? för att klara det behöver vi få mycket pengar. <br> ? Min tanke är ändå att starta en öppen scen för ungdomar där de ska få uppträda, säger teaterchefen Elisabeth G. Söderström.<br>Folke Bergman säger att han finansierar projektet genom att ha ett centrallager i Rosvik i stället för som nu i Rosersberg utanför Stockholm. <br>Genom att leveranserna blir kortare till butiker minskar också fraktkostnaderna.<br>Övertala ansvaroga<br>Folke Bergman har själv ringt och besökt både ICA-butiker och Konsum-butiker för att övertala ansvariga att delta i projektet. Och gensvaret har varit stort säger han.<br> ? Vi tycker att den här idén är bra eftersom vi hjälper teatern med pengar, säger Tommy Jalar som är försäljningschef på Konsum Norrbotten.<br>Han säger att företagets satsning gäller till årsskiftet ? därefter gör man en utvärdering.<br>Konsum Norrbotten har köpt 15 ton kaffe som man börjar distribuera till sina butiker i nästa vecka. <br> ? Vi kommer att annonsera och tala om att vi deltar i den här kampanjen. Och så kommer vi att ha specialskyltar i våra butiker som talar om att det går en krona till teatern för varje sålt kilo Guldkaffe.<br>?En bra tanke?<br>OK Norrbotten är också med i kampanjen genom sina drygt 20 butiker i länet.<br> ? Det är en bra tanke att hjälpa Norrbottensteatern och därför är vi med i den här satsningen, säger Sven Hellrönn som är försäljningschef på OK Norrbotten.<br>Länets ICA-butiker deltar också i kampanjen. En av deltagarna är ICA Supermarket i Kalix.<br> ? Det här är en bra idé för alla tjänar på den ? vi gör det, Folke Bergman gör det och Norrbottensteatern gör det. Men framför allt tjänar länets invånare på den eftersom vi får behålla teatern och den är viktig för alla. För det är inte bara Luleåborna som har glädje av teatern eftersom man ofta är ute på turnéer, säger Lars Strömbäck som äger Ica Supermarket.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!