Vildakidz utan miljonbidrag: "Slag i magen"

Vildakidz nekas återigen bidrag från Region Norrbotten – och framtiden ser mörk ut. "Ett slag i magen", säger grundaren Anna Karlsson.

Vild Kidz utsågs till "Årets varumärke" vid näringslivsgalan förra helgen.

Vild Kidz utsågs till "Årets varumärke" vid näringslivsgalan förra helgen.

Foto: Elin Parmhed

Luleå kommun2019-10-23 17:05

Redan inför 2019 fick Vildakidz avslag för sin ansökan om verksamhetsbidrag från Region Norrbotten. Nu drabbas den hyllade föreningen –  som utsågs till "Årets varumärke" vid förra helgens näringslivsgala – av ännu ett tungt bakslag.

De ansökte om en miljon kronor inför 2020 men vid den regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 5 november föreslår tjänstemännen att hela bidraget uteblir. 

– De stående ovationerna på Gala Night förvandlades till, tja… vad? Vi står i ett vägskäl nu. Vad ska vi göra? säger Anna Karlsson.

I fjol motiverades avslaget bland annat med att Vildakidz saknar kontor runtom i länet och att verksamheten inte är tillräckligt synlig utanför Luleå.

Anna Karlsson menar att de hade tagit lärdom av det.

–  Vi har ordnat med 347 ”frivillighetskontor”, får också låna kontor från en stor bank. Men vi kommer aldrig ha själva verksamheten på kontor – det är inte där barnen vill vara.  

Efter inskickad ansökan hade de även möten med handläggare för att närmare beskriva verksamheten.  

Regionen har samtidigt påtalat en mer formell redogörelse av budget och aktiviteter, medan Vildakidz har hänvisat till den ”levande” verksamhetsberättelsen i sociala medier.  

– Vi har tre-fem aktiviteter per dag, jag kan inte ta med allt i ansökan. Och handläggaren följer oss i vårt arbete.  

Enligt egna uppgifter hjälper Vildakidz 20 000 barn årligen.

– Vi välkomnar a-l-l-a, inte bara ekonomiskt utsatta, utan även barn med psykisk ohälsa, mobbade och ensamma. Och ett enda barn på glid, i droger eller med psykisk ohälsa kostar minst en miljon kronor. Så vänd på frågan: vad sparar vi åt samhället?

Beskedet om uteblivet bidrag kommer bara tre veckor efter att Anna Karlsson själv sa upp sig från jobbet på Hermelinen, som hon var tjänstledig från sedan 2017.

– Det fick bära eller brista. Inget enkelt beslut, då jag har jobbat där i 19 år.  

Nu tvingas hon åter börja söka nytt arbete.

– Även jag måste ha en lön. Det tråkiga är hur det påverkar Vildakidz och barnen. Vi får hjälpa färre av tidsbrist, vi orkar inte och det blir färre aktiviteter. 

Anna Karlsson är samtidigt lätt självkritisk.

– Vi är dåliga på att skriva ansökningar. Vi vill bara att handling ska gå före ord. Låt oss slippa jaga pengar, så att vi kan lägga vår tid på våra "vilda" aktiviteter och på barnen, säger Vildakidz grundare.  

Vild Kidz utsågs till "Årets varumärke" vid näringslivsgalan förra helgen och blev även "Årets Luleåbor" 2019. "Låt oss slippa jaga pengar", säger Anna Karlsson.
Vild Kidz utsågs till "Årets varumärke" vid näringslivsgalan förra helgen och blev även "Årets Luleåbor" 2019. "Låt oss slippa jaga pengar", säger Anna Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!