Vd-brevet: "Frustration och låg motivation"

Chefsflykt riskerar att bli följden om inte Luleå lokaltrafik (LLT) får bättre förutsättningar för sin förlusttyngda verksamhet.

Stefan von Below, vd för LLT, skriver om frustrerade chefer i ett internt brev.

Stefan von Below, vd för LLT, skriver om frustrerade chefer i ett internt brev.

Foto: Jennie Pettersson/montage

Luleå kommun2019-11-07 05:30

Det framkommer i ett internt brev från LLT:s vd Stefan von Below som Norrbottens Media tagit del av.

"Budgetförutsättningarna för 2020 är en negativt påverkande faktor för ledningen vid bolaget. Vid ledningsgrupp i slutet av september uppstod en påtaglig frustration där motivationen var stundtals låg. Risken är att ledande roller blir mer mottaglig för nytt jobb vilket bolaget just nu skulle ha svårt att klara", skriver han.

Det kommunala bussbolaget har fått förlusttäckning på runt fem miljoner per år under 2017 och 2018.

Verksamheten är pressad, bekräftar Stefan von Below.

– Så här har det varit under en tid för bolaget. Det är inte hållbart på lång sikt. Det blir svårt att motivera, engagera och få en positiv utveckling, säger han.

Men en ljusning är i sikte. Det gamla avtalet med Luleå kommun går ut i oktober 2020 och ett nytt förslag ska läggas fram i december, berättar Nils Harnesk (S), ordförande för Luleå Lokaltrafik.

– Avtalet har förhandlats mellan Luleå kommunföretag, LLT och kommunstaben. Det kan bli en del justeringar men utifrån de uppgifter vi sett är vi nöjda. Det innebär att vi får bättre ekonomiska förutsättningar vilket kommer skapa ett lugn i bolaget, säger han.

Han skriver inte under på bilden av att LLT varit sorgebarnet bland Luleås kommunala bolag de senaste åren.

– Trafiken går bra. Den gör överskott. Det är kostnadsutvecklingen inom huvudmannaskapet som LLT inte kompenserats för. Det har att göra med att det var ganska snabba ryck när det gamla avtalet skrevs 2012, eftersom lagstiftningen förändrades. Det byggdes in en obalans. 

Harnesk fortsätter:

– I det nya avtalet tar man höjd för teknikutvecklingen och vi kommer även att samverka mer med länstrafiken, bland annat med biljettsystem. Förhoppningen från vår sida att det nya avtalet ska ge oss större rådighet över trafikplanering och utvecklingsfrågor inom kollektivtrafiken i Luleå.

Bedömer du att administration och annan verksamhet i LLT är effektiv?

– Absolut. Verksamheten är effektiv. Vi har en liten överbyggnad. I de jämförelser vi kan göra nationellt har vi låga kostnader för kollektivtrafiken. Snarare är vi för få på vissa nyckelpositioner inom bolaget, säger Nils Harnesk.

I år har Luleå lokaltrafik budgeterat med ett underskott på 11,4 miljoner.

– Vi hoppas dock kunna göra ett något bättre resultat, säger Stefan von Below.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!