– Det är två personer som kunnat attestera kommundirektörens fakturor. Det är Mikael Lekfalk och jag. Och oftast har det varit jag eftersom jag alltid varit på plats, säger Gunilla Lundin.
Rutinen är att två personer hanterar fakturorna. Den ena kontrollerar fakturan och säkerställer att kommunen fått det som levererats. Den andra genomför slutattest. Därefter ser ekonomicenter till att pengarna betalas ut.
Att kanslichefen attesterar kommundirektören, alltså att en lägre tjänsteman attesterar en högre, är inte vanligt. Men det är en ordning som praktiserats länge inom Luleå kommun, enligt Lundin.
– Det har då fungerat så på Anne Karlenius tid som kommundirektör. Jag tror det var så även under min företrädare.
De första fakturorna från Resultatfabriken Consulting kom till kommunen i början av november 2018.
– Den var på 210 000 och omfattade sju månader. Fem var i efterskott och två i förskott. Min minnesbild är att jag skickade tillbaka den eftersom jag inte hade något fog att betala. Jag kände inte till att det fanns något avtal. När fakturan sedan kom tillbaka fanns avtalet med, säger Gunilla Lundin.
Kommunledningen har aviserat att kraven ska skärpas. Varje beslut som kommundirektören tar kopplat till sin egen person ska godkännas av kommunalråd eller kommunstyrelsens arbetsutskott och därefter återrapporteras till kommunstyrelsen.