I Januariavtalet slog regeringen fast ”att det ska ske en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och att planeringen av Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras”.
Bygget av sträckan mellan Umeå och Skellefteå har redan påbörjats. Den finns med i regeringens förra Nationella transportplan.
Och för att sträckan mellan Skellefteå och Luleå ska bli verklighet måste den finnas med i nästkommande plan.
– Generellt så ska det komma en nationell plan var fjärde år. Men i och med regeringsbildningen som blev, så har den blivit försenad. Men vi väntar på signaler från regeringen, säger Elisabeth Sinclair projektledare Norrbotniabanegruppen.
Flera praktiska frågor måste först klaras ut innan den nordligaste sträckan kan få klartecken. Det diskuterade representanter från bland annat Trafikverket, Luleå kommun, och Luleå hamn tillsammans på Vetenskapens hus på tisdagen.
– Det finns några olika knäckfrågor som måste besvaras för att projektet ska betraktas som tillräckligt moget för att lyftas in. En av dem är till exempel infarten till Luleå.
Redan 2010 slutfördes en järnvägsutredning som föreslog att tågets infart till Luleå skulle komma öster ifrån.
– Men man stötte på patrull med sjöfarten, och därför började trafikverket titta på det västra alternativet.
En infart från öster skulle innebära att tåget kan dras i anslutning till flygplatsen. Den skulle också underlätta för pendling mellan Luleå och Piteå, och Luleå och Boden.
Hon menar dock att samtalen som fördes med Luleå hamn på tisdagen var positiva. Tidigare har sjöfarten varit negativa till det östra alternativet eftersom bygget kan komma att inkräkta på fartygens vändytor.
– Men man tror att det skulle kunna gå att hitta en framkomlig lösning för det östra alternativet.
Lenita Ericson (S) kommunalråd, var också på plats under samtalet.
– Det var ett bra samtal, och bra ton mellan aktörerna, tycker jag. Och att vi får igång mer samtal med intresserade och allmänheten ser jag fram emot, säger hon.
Även hon tror att den östra infarten är rätt väg att gå.
– Luleå kommun har sedan 2011 förordat att vi vill se den östra infarten, säger hon.
Hon säger att kommunen försöker driva på regeringen för en byggstart av den nordligaste sträckan av Norrbotniabanan.
– Vi ser inga hinder. Men det finns såklart problem, som det här, som vi måste lösa ut, säger hon.