Navet slog upp sina portar för första gången den 16 augusti tidigare i år och nu vill kultur- och fritidsnämnden stärka verksamhetens identitet. Tanken är att Navet ska "upplevas som en enda enhet" och för att främja detta ska kommunstyrelsen ta ett beslut kring den grafiska profilen.
– Den ska hålla en sammanhållen grafisk profil för kommunen, säger kommunalrådet Lenita Ericson (S).
Logotypen skapades med hjälp av ungdomar som studerade sitt sista år på NTI gymnasiet.
– De fick först en grund att utgå ifrån som vår grafiska formgivare hade gjort, och sedan fick de attackera den, berättar verksamhetschefen Jenny Ekerljung.
– De gav jättemycket nya roliga förslag.
Till exempel var det ungdomarna som kom fram med den luftiga designen i logotypen.
Tanken var att den grafiska profilen skulle spegla Luleå kommuns profil men enligt Jenny Ekerljung kändes det lite begränsande med kommunens två färger – blå och orange.
– Vi ville att det skulle finnas möjligheter att lyfta fram olika, säger hon.
Färgerna plockades fram ur en blommig tapet som finns i lokalen – samma tapet som inspirerade verksamhetens inredning. Det blåa och orangea är dock fortfarande med.
Den nya grafiska profilen har presenterats för kommunstyrelsens arbetsutskott. Styrelsen ska nu bestämma om profilen ska användas.
– Det är en egen profil men den är fortfarande en del av Luleå kommun och Luleås varumärke, säger Jenny Ekerljung.