Personalchef: Därför nekas anställda semester

Den personalansvariga inom omsorgen försvarar nekade semesterledigheter. En orsak är att flera boenden har överbemanning – därför får inte vikarier tas in. "Ingen gör det för att vara elak", säger Nina Lind.

Personalchef Nina Lind, socialförvaltningen, menar att de uteblivna semesterperioderna är rimliga. "Jag måste lita på enhetschefernas bedömning", säger hon.

Personalchef Nina Lind, socialförvaltningen, menar att de uteblivna semesterperioderna är rimliga. "Jag måste lita på enhetschefernas bedömning", säger hon.

Foto: Arkiv

Luleå kommun2019-09-26 06:00

Nina Lind, avdelningschef för HR och kvalitet inom socialförvaltningen och personalansvarig, har skött förhandlingarna gentemot Kommunal. Hon förklarar att planerade ledigheter måste lösas med hjälp av de tillsvidareanställda inom omsorgen, inte genom vikarier, och att många därför nekas ledigt under vinterhalvåret – trots att önskemål kan inkomma månader i förväg. 

Bakgrunden är att överbemanning uppges råda i verksamheterna, ända sedan kommunen införde rätten till heltid för cirka tio år sedan. 

–Vi har mellan 1,5-3 tjänster för många på vård- och omsorgsboendena. För att inte hamna i alltför höga kostnader, måste planerad frånvaro lösas inom schemat, med befintlig bemanning.  

Oavsett vikarietillgång?

– Vikarier ska enbart användas till oplanerad frånvaro, när någon blir sjuk.  

Men hur kan det saknas uppbackning, när personalen är ute i så god tid?

– Jag måste lita på enhetschefernas bedömning. 

Förstår du missnöjet?

– Absolut. Ingen gör det för att vara elak. Men vissa perioder är extra populära, som sport- och påsklov, och vi måste säkerställa kvaliteten i verksamheten. Då kan inte så många vara borta samtidigt.  

Nina Lind känner också till kritiken gällande Time Care Pool, men håller inte med i problembeskrivningen. 

– Det har inte med programvaran att göra, utan det är tillgången på vikarier som är problemet.

Enligt Kommunal tvingas anställda själva ringa in vikarier. Är det inte enhetscheferna som ska ha det ansvaret?

– De jobbar ju enbart dagtid. Annars ska det finnas vikariekedjor via Time Care.   

Men om Time Care bara uppger att det inte finns vikarier tillgängliga?

– Om inte beställningarna lyckas där, får vi lösa det på annat sätt. En del arbetsplatser tar in pensionärer i såna lägen.

Just vikariebristen är fortsatt skriande inom omsorgen i Luleå. Nina Lind förklarar det med högkonjukturen i länet, vilket i sin tur innebär lägre arbetslöshet – och därmed färre som kan eller vill vikariera inom omsorgen.  

– Det är svårare att rekrytera i högkonjuktur. Just nu är det sämre än tidigare.

Vad gör ni för att lösa vikariebristen?

– Vi har en bred marknadsföringskampanj sedan årsskiftet, ”Blomma ut”, som handlar om att både behålla de medarbetare vi har, erbjuda fler utvecklingsmöjligheter men också attrahera fler vikarier.

När tror du den negativa trenden vänder?

– Trägen vinner. Det här är de viktigaste, mest meningsskapande jobb man kan ha. Och Luleå kommun har inte jämförelsevis dåliga löner, även om jag respekterar de som tycker det, säger Nina Lind, personalansvarig inom socialförvaltningen i Luleå.

Personalchef Nina Lind, socialförvaltningen, menar att de uteblivna semesterperioderna är rimliga. "Jag måste lita på enhetschefernas bedömning", säger hon.
Personalchef Nina Lind, socialförvaltningen, menar att de uteblivna semesterperioderna är rimliga. "Jag måste lita på enhetschefernas bedömning", säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!