De nya dragningarna ska kopplas samman med tidigare delar i projektet.
Det förslaget som förordas innebÀr att ledningarna dras österut frÄn P39, pumpstationen som anlagts pÄ VÀstra Skurholmen, sedan vidare lÀngs SvartövÀgen till avloppsreningsanlÀggningen vid Uddebo.
Rör kommer ocksÄ att dras frÄn Kalvholmen pÄ Hertsön mot Uddebo. Sannolikt tre nya pumpstationer behöver byggas.
Etapperna Àr en förutsÀttning för fortsatt exploatering av det nya industriomrÄdet HertsöfÀltet, Hertsöheden samt anslutning av Hertsölandet och LövskÀr.
Förslaget sÀgs sÀkra en sÀker vattenförsörjning och pÄverka boende minimalt. NÄgon tidsplan finns inte angivet. Det som sagts tidigare Àr att etapperna ska vara klara senast 2030.
Vid stadsbyggnadsnÀmndens möte den 14 november föreslÄs Àven den nya detaljplanen för KronanvÀgen antas.
KronanvÀgen Àr en lÀnk mellan LuleÄs vÀstra och östra stadsdelar. Bland annat förkortar den avstÄndet mellan Porsön och Hertsön med 2,5 kilometer. Förutom att biltrafiken pÄverkas vÀntas den gynna kollektivtrafik, cyklister och gÄende.
VĂ€gen har varit flitigt omdebatterad. Inte minst har det riktats kritik frĂ„n boende pĂ„ Ăstra Kronan eftersom vĂ€gar som i dag Ă€r Ă„tervĂ€ndsgrĂ€nder i stĂ€llet förvandlas till genomfartsled nĂ€r SkiljevĂ€gen och ExercisvĂ€gen byggs ihop med KronanvĂ€gen. Hastigheten ska begrĂ€nsas till 40 kilometer i timmen.
Arbetet Àr tÀnkt att ske i etapper och nÄgon exakt tidsplan Àr inte fastslagen.