– Det är givetvis bekymmersamt. Vi måste ta rätt på var problemen sitter, säger Anders Öberg, ordförande för Länstrafiken och dess huvudman Regionala kollektivtrafikmyndigheten.
Länstrafiken har gått kräftgång de senaste åren.
2017 blev förlusten 20 miljoner. Bussgods svaga resultat och en felbedömning av prisindex för diesel var de huvudsakliga anledningarna då.
2018 var förlusten 8,9 miljoner. Då gjorde övrig verksamhet ett plus på 500 000 medan Bussgods förlust var 9,4 miljoner.
För 2019 gäller att Bussgods förlust är drygt tio miljoner och att övrig verksamhet alltså går knappt fem miljoner back. En utveckling som oroar Öberg.
– De signaler vi fått är att det är intäkter från resandet som minskat. Vi vet inte exakt var problemen finns och styrelsen har bett om en översyn och analys av vilka faktorer som ligger bakom och vilka linjer det är som vi talar om. Det är allvarligt om vi inte får de intäkter vi räknat med. Vi behöver veta om det exempelvis beror på att vi inte möter de behov norrbottningarna har, säger Öberg.
Större delen av förlusttäckningen tas av Region Norrbotten. Resten fördelas mellan kommunerna.
Samtidigt pågår avvecklingen av Bussgods. Beskedet är att verksamheten fortsätter till 1 april, då ett nytt bolag kopplat till Bussgods i Västerbotten ska vara redo att ta över driften.
Enligt Öberg ser Regionala kollektivtrafikmyndigheten ut att göra ett positivt resultat för 2019.