Max trappar upp kampen om kunderna

I sommar hårdnar kampen om kunderna i hamburgerstaden Luleå. Max investerar över 20 miljoner kronor. "Vi tror att vi kan öka vår marknadsandel genom att bygga en betydligt större och fräschare restaurang med högre kapacitet", säger Richard Bergfors.

Maxkoncernen satsar i Luleå. "Vi har bara äldre restauranger här av naturliga skäl. Det var i Luleå som allt en gång startade. Det är på tiden att vi bygger något nytt och visar Luleborna vad Max 2020 innebär", säger vd Richard Bergfors.

Maxkoncernen satsar i Luleå. "Vi har bara äldre restauranger här av naturliga skäl. Det var i Luleå som allt en gång startade. Det är på tiden att vi bygger något nytt och visar Luleborna vad Max 2020 innebär", säger vd Richard Bergfors.

Foto: Lars-Göran Norlin

Luleå kommun2020-02-19 09:30

Byggnationerna startade före nyårshelgen och ligger enligt koncernens verkställande direktör före det planerade tidsschemat. Det finns därför en förhoppning att kunna öppna redan i juni, men något datum är inte fastslaget än.

Den nya restaurangen ska ligga intill Robertsviksgatan och ersätta det nuvarande matstället på samma tomt. 

– Det är något av en hjärtesatsning. Det är en stor investering ekonomiskt, men det känns viktigt att visa vår hemmamarknad hur Max 2020 ser ut. Vi är stolta över vårt koncept och anser att det håller världsklass, säger Richard Bergfors.

Han understryker att hamburgerkedjan betraktar Luleå sin hemstad. Här finns koncernens huvudkontor, men de egna matställen i staden är av lite äldre snitt. 

Anläggningen vid badhuset byggdes 1998 och tillhör de minsta i företaget. Under åren har den byggts om flera gånger och kommer att rivas när den nya anläggningen tas i bruk.

Den nuvarande restaurangen hålls öppen under hela byggtiden. Enligt Richard Bergfors har försäljningen inte påverkats av bygget.

Den nya restaurangen byggs i två plan och omfattar totalt 527 kvadratmeter. Den kommer att innehålla 136 matplatser inomhus och ytterligare 100 utomhus.

Det handlar om en ny konceptbyggnad som togs fram för fyra år sedan i samarbete med Gert Wingårdhs arkitektkontor.

–  När vi bygger nytt i dag använder vi oss av det här konceptet. Jag skulle tro att det finns på ett 20-tal platser runt om i världen. Den första öppnade vi i Umeå intill Ikea, berättar Richard Bergfors.

Maxkoncernen omfattar i dag totalt 155 restauranger, varav 130 i Sverige. Kedjan finns i fem olika länder.

Expansionstakten går fortfarande på högvarv. Enligt Richard Bergfors öppnas ett 20-tal nya matställen per år. Siktet är inställt på att överträffa den höga målsättningen.  

–  Kanske klarar vi av att öppna 30 nya ställen redan i år. Det är fortsatt tillväxt i Sverige med 7-10 restauranger, men de resterande 20 kommer att placeras utanför landet – inte minst i Polen där vi satsar mest just nu. Där växer vi väldigt snabbt med en ny restaurang i månaden. Målsättningen är att komma upp i 200 restauranger så snabbt som det går eller på tio års sikt. I dag har vi åtta. Det är en bit kvar, konstaterar Richard Bergfors.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!