Luften i Luleå håller inte måttet

Luften i Luleå håller inte måttet. Enligt en rapport från Ramboll har luftburna partiklar, så kallade PM10-partiklar, ökat i landets större städer de senaste åren.

Anja Johansson (S), ordöfrande i Stadsbyggnadsnämnden.

Anja Johansson (S), ordöfrande i Stadsbyggnadsnämnden.

Foto: Anna Isaksson

Luleå kommun2019-09-25 08:56

De mätningar som gjorts om luftburna partiklar sedan 1990 visar på en utplanande trend, enligt en ny rapport från Ramboll. ”Problem med partiklar”, som rapporten heter, varnar för att den positiva trenden nu kan vända, om inte kommunerna i landet tar ansvar. 
- Om utvecklingen ska vända och vi ska nå miljökvalitetsmålet ”Frisk luft” krävs kraftfulla åtgärder. Luftburna partiklar är farliga för vår hälsa, och i slutändan förkortar dålig luft våra liv. Problemet med dålig luft är att den inte syns för blotta ögat. Men resultaten från mätningarna är tydliga. Luften i våra städer är inte tillräckligt bra och det påverkar oss alla, säger Daniel Nilsson, luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll.

Luften påverkar särskilt astmatiker och barn. 

I Norrbotten finns Luleå och Piteå med bland de 30 städerna där mätningarna inte når miljömålet. 

Under förra året låg Luleås medelvärde för PM10-partiklar på 15,48 per mikrogram och kubikmeter luft, och överskrider där med knapp marginal riksdagens miljömål ”Frisk Luft”. Målet är satt för att skydda känsliga grupper, som sjuka personer och djurliv. 

Att mätningarna överskrider miljömålen för första gången sedan 2014 kan har sin förklaring på flera håll. 

– Mycket trafik spelar roll. På våren sliter till exempel vinterdäck på vägbanan, som sedan hamnar i luften. Det kan ha med väder och vägbyggen också att göra, säger Amera Ulakovic, vid Luleå kommun som arbetar med luftföroreningar. 

Det som främst görs för att få ner skadliga halter är satsningar på grön kollektivtrafik, som biogas- och elbussar. Och ett väl utbyggt cykelnät.

– Vi har ett åtgärdsprogram för att få ner halter av kvävedioxid. Så får vi också ner halterna på PM10-partiklar, säger hon. 

Anja Johansson (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden utvecklar, och berättar att det finns planer på att dra den tyngre trafiken i centrum utanför staden istället. 

– Det måste ju finnas biltrafik i centrum, det är svårt att ta sig genom staden annars, och det måste finnas leder. Vi tittar nu generellt på hur vi ska göra en trafikplan i centrum, säger hon. 

Att underlätta infrastrukturen för elbilar och se över transporter i centrum är också viktigt, menar hon. Hon önskar också en rörledning som ska pumpa bränsle ut till flygplatsen. Något som i dag sköts av tunga lastbilar.

Här görs mätningar va PM10 och Kvävedioxid.
Här görs mätningar va PM10 och Kvävedioxid.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!