Bolite är ett av två bostadsbolag som fått markanvisning av Luleå kommun för att bygga lägenheter på Kronandalens andra etapp. Bolite har startat markarbetena för att bygga 147 hyreslägenheter. Husen kommer att bli fyra våningar höga och uppta ett kvarter, i anslutning till kommande stadsdelscentrum på Kronandalen.
– Vi har påbörjat markarbetet. Själva husen kommer att börja byggas under våren/ sommaren 2020, säger Oscar Engellau, vd Bolite.
Det rör sig om en investering på ett par 100 miljoner kronor uppger han. Bolite har fått statligt investeringsstöd för hyresrätter för projektet.
– Vi ser ett tydligt behov av hyresrätter med rimliga hyror på många orter i Sverige och även Luleå. Vi tittar på kommuner där det finns en bra grundläggande tillväxt och en efterfrågan, säger Oscar Engellau.
Det blir huvudsakligen ettor och tvåor i husen.
– Hyrorna är inte satta ännu, de blir lägre än vanligt eftersom vi bygger med statligt investeringsstöd. Förenklat kan man säga att det innebär 15-20 procents lägre hyra.
Enligt överenskommelse med Luleå kommun ska Bostad Luleå förmedla 15 procent av lägenheterna, motsvarande 22 lägenheter i det här fallet.
Oscar Engellau indikerar en förhållandevis kort byggtid, femton månader, och att inflyttning i den nya husen kan ske vid årsskiftet 2020/2021.
Bolite tar ett nytt grepp när det gäller att lösa parkeringsfrågan för hyresgästerna, bolaget planerar att bygga ett mekaniskt parkeringshus med hiss för bilarna.
– Då parkerar man bilarna på höjden. Det är ganska vanligt i Norge och även på kontinenten, säger Oscar Engellau.
Bilföraren kör in bilen i en hiss i markplanet, kliver ur och stänger dörren. Hissen transporterar sedan upp bilen till ledig plats i garaget. När man ska åka därifrån hämtar man bilen genom att trycka in en kod eller använda app i mobiltelefonen, datorn lokaliserar bilen, hämtar den och bilen kommer ned med hissen.
– Parkeringshuset tar förhållandevis lite plats, vilket innebär att vi slipper bygga stora markparkeringar och istället kan bygga fler bostäder, säger Oscar Engellau.
Om utvecklingen av självkörande bilar tar fart i framtiden kan hela transportmönstret förändras, så att behovet av parkeringsplatser vid bostäder minskar.
– Då kan vi plocka ned parkeringshuset och fylla platsen med fler bostäder istället, säger Oscar Engellau.