– Det har gått upp och ned och det finns alltid detaljer som går att justera. Men nu har vi fått pröva systemet ordentligt från scratch, säger Torbjörn Niemi, produktionschef vid LLT.
Arbetet med att upphandla elbussar inleddes redan 2016.
– Vi var först ut. Nu satsar ju nästan varenda kommun på elbussar. Men det innebär också att allt inte blev helt optimalt.
Bland annat har man två olika avtal. Ett för laddstolparna (polska Ekoenergetyka) och ett för elbussarna (finska Linkkker).
– Med facit i hand skulle vi köpt ett komplett system.
LLT har fem elbussar som trafikerat sträckan Kronan–Luleå tekniska universitet. Laddstationer har byggts vid ändpunkterna. Premiären var i oktober 2018.
Ett av problemen har varit laddningen av bussarna. Bland annat när det regnat.
– Det blir inte full effekt. Vi vet tyvärr inte ännu om felet sitter i laddaren eller bussen.
Som lök på laxen har en av laddstationerna varit trasig under fem månader.
– Det gör verksamheten sårbar. Jag har stött på i frågan vid ett flertal tillfällen den senaste tiden utan att det löst sig, säger Torbjörn Niemi.
Ett annat problem är att dieselvärmarna inte fungerat bra vilket gjort bussarna kalla.
– Vi vet att dieselvärmarna är känsliga och att de hamnar i felsäkert läge förr eller senare. I elbussarna finns ingen annan värmekälla. En möjlig lösning är att bygga om och installera elvärmare som går på driftbatteriet. Men vi behöver räkna på det först.
Att Linkker är en mindre tillverkare har varit både positivt och negativt.
– Systemet har inte varit färdigutvecklat i alla lägen utan det har skett under resans gång. Hade vi köpt av en större leverantör hade allt varit klart. Fördelen är dock att vi fått vara med och påverka, exempelvis höjden på tankventilen.
Niemi uppger att elbussarna är överlägsna när det gäller driftkostnad i körning.
– De är 55 procent billigare per kilometer jämfört med dieselbussar. Men det bygger ju på att bussarna producerar kilometer. Tyvärr har bussarna gått lite under hösten.
Att man bara använder elbussar till en sträcka är en svag länk.
– De kan inte användas som reservbussar. Om man kunde backat bandet hade vi nog gjort en större satsning på 3-4 linjer eller så inte alls.
Något beslut om utökad satsning på elbussar är inte taget på LLT. Men Torbjörn Niemi är säker på sin sak:
– El är framtiden, i kombination med gas för längre sträckor.