På måndagen lämnade charterplanet till Cypern Luleå utan ett 50-tal semestersugna resenärer som hade bokat sin resa via resebolaget Ving. Anledningen till detta var enligt Ving att de inte kunde garantera att de kunde ta hem sina gäster efter semestern. Resenärerna som hade kontaktats via sms samma dag uppmanades att prata sina researrangörer för vidare information.
Åsa Grape-Jönsson är resekonsult på resebyrån Nex travel i Luleå och berättar på tisdagen att deras kunder tog situationen med ro.
– Det har ändå varit ganska lugnt här och våra kunder har varit förstående. I dag går trafiken som vanligt och våra kunder som hade bokat sin resa till Mallorca kom med.
De som inte fick flyga med charterplanet till Cypern uppmanas höra av sig till Ving för att kompenseras för sin uteblivna semester. Thomas Cooks kommunikationschef Fredrik Henriksson säger att bolaget kommer att ersätta kunderna för de inställda resorna och hänvisar till resegarantilagen.
– Resegarantin är till för att vi ska ta våra gäster från A till B och kan vi inte det ska vi försöka ersätta resan med något liknande eller ge pengarna tillbaka, säger han.
Under onsdagen går det ett Thomas Cook-plan till Rhodos men enligt Åsa Grape-Jönsson så behöver de som har bokat den resan inte vara oroliga.
– Det verkar inte vara några problem med den resan. Och till vår fördel är det Norwegian som flyger nästan alla resterande resor från Luleå, så det ska inte var några konstigheter.