– Det känns inte alls bra. Jag valde humanistiska programmet enbart på grund av kinesiskan, säger Adelia Stange.
Vi träffar henne i Hackspettens foajé tillsammans med klasskamraterna Felicia Fredriksson och Anna Magnusson. Trion läser mandarin i årskurs 1 på humanistiska programmet.
På torsdagsmorgonen fick klassen information om att universitetet och kommunen tänker avbryta samarbetet med Konfuciusinstitutet. Framtiden för undervisningen är osäker från och med nästa läsår.
– Att jag kunde studera kinesiska är en av anledningarna till att min familj flyttade hit från Stockholm. Det är ett globalt språk, ett av världens mest använda. Halva vår klass läser kinesiska. Många kommer från andra städer. Exempelvis Piteå, Haparanda och Kiruna, säger Felicia Fredriksson.
Totalt ett 30-tal elever läser kinesiska i Luleå.
– Att man får åka till Kina på studieresa i trean är det många som lockats av. Det gör att man får en inblick i landet på riktigt, inte bara höra berättas om det, säger Anna Magnusson.
Sedan 2012 har Luleå i samarbete med Konfuciusinstitutet erbjudit studenter att studera kinesiska. Undervisningen sköts i dag av tre kinesiska lärare.
– Det är välstrukturerat. Inlärningen varieras mellan skrivande och tal, och lärarna fokuserar på eleverna individuellt. Vi lär oss även mycket om kulturen, säger Anna Magnusson.
Undervisningen följer svensk skollag och är kvalitetssäkrad, enligt Jonas Jönsson, rektor för humanistiska programmet.
– Kinesiskan har gjort Luleås språkutbud mer spännande och attraktivt, säger han.
Kritiken har på ett nationellt plan handlat om att det funnits uppgifter om censur, och att undervisningen används i propagandasyfte av den kinesiska diktaturen. Alla andra svenska samarbeten med Konfuciusinstitutet har tidigare brutits.
Jönsson säger att det är oklart om eleverna kan slutföra sina studier. I annat fall ska ersättningskurser erbjudas.
– Vi ska anstränga oss till det yttersta. Men det är inte det lättaste för en stad av Luleås storlek att rekrytera lärare och bedriva undervisning i kinesiska. Över tid är det knappast görligt, säger han.
Besked som inte gör eleverna lugnare.
– Min mamma vill framföra att hon tycker att kommunen har en skyldighet att se till att elever ska kunna avsluta det de påbörjat, säger Felicia Fredriksson.
– Det är liksom ett lagligt kontrakt som borde gälla, säger Adelia Stange.