Sedan slutet av 70-talet har bogserbåten funnits och setts i farvattnen runt Luleå. Nu ska den starka och pålitliga trotjänaren få en välbehövlig pension. Efter att ha dragit runt på stora kolosser till fartyg ska hon nu säljas.
I dag finns två andra moderna bogserbåtar som överträffar Victoria i styrka och storlek. Men i charm, ja det vete rackarn.
– Hon har något som de nyare båtarna inte har. Det är med viss sorg i hjärtat som man nu tar farväl av henne. Det här är ju den gamla sortens bogserbåt, säger skepparen Öyvind Nordsvan.
Kollegan Lars Löfstedts har arbetat i hamnen i cirka 20 år. Han har oräkneliga timmar ombord på Victoria och hans ögon blir lätt fuktiga när han tänker på att hon nu ska säljas.
– Det är så många minnen. Inte minst från arbetskamrater som inte längre är kvar, säger han.
Både Öyvind Norsvan och Lars Löfstedt ingår i besättningen som bemannar Luleå hamns bogserflotta.
I somras kom den nya, moderna – och urstarka – bogserbåten Vilja till Luleå. En båt som bland annat bryter en meter tjock is i tre knops hastighet. Nu finns tre båtar men bemanningen räcker bara till för två båtar.
Victoria är välskött och trivsam med en mäss, en byssa (kök) och sex kojplatser. Priset för henne lär hamna någonstans mellan fem och tio miljoner kronor.
– Det är några här som drömmer om att köpa henne. Det är ju en väldigt trevlig båt men det handlar också om mycket pengar, säger Nordsvan.
De flesta har kanske någon gång läst serietidningen Bamse. När världens starkaste björn tar oss med ut på äventyr händer det att han, tillsammans med Skalman och Lille Skutt, ger sig ut på havet. Då är det alltid Viktoria som förekommer.
Nu ska snart Luleås egen Victoria få ge sig ut på andra och för henne helt nya vatten.
– Hon får i alla fall pension från oss. Hon är ju liten. Och hon har karaktär och själ. Det har inte de här stora. Hon har också sina nycker. Man lär ju sig en båt efter så många år ombord, säger Lars Löfstedt.
Victoria byggdes av Åsiverken som var ett skeppsvarv i Åmål. I motorrummet sitter en V12:a på 2 620 hästkrafter. Det ger henne en dragkraft på cirka 25 ton.
– Hon är stark. Hon har verkligen varit med och fått jobbet gjort när de stora kolbåtarna har kommit, säger Nordsvan.