– Ett långt ifrån tillfredsställande resultat, säger Anders Fredriksson, vd för Norrmejerier.
Omsättningen, drygt två miljarder, blev 119 miljoner högre än 2018. Men kostnaderna blev högre än förväntat, framför allt under första halvåret.
Produktionsproblem på grund av föråldrad utrustning, problem i pulveranläggningen samt minskad mjölk- och filkonsumtion är faktorer som enligt Norrmejerier drog ned resultatet.
– Norrmejerier har under de senaste åren investerat i ny produktionsutrustning och att ersätta gamla maskiner. Nu ligger stort fokus på att nå de produktivitetseffekter som dessa ska ge säger Anders Fredriksson.
Norrmejerier tvingades under året sänka ersättningen för mjölk. Priset för råvaran var i genomsnitt 13 öre lägre per kilo än 2018.
– Att vi under året tvingats sänka betalningen för mjölken är inte i enlighet med våra ambitioner. Nu växlar vi upp med nya samarbeten, ny affärsstrategi och fullt fokus på att vi som ägare ska få utväxling för våra investeringar i föreningen och att betalningen kan höjas, , säger Ulla Bergström ordförande för Norrmejerier.
En ökad satsnng på ost, bland annat norrländsk grillost, tillhör strategierna som ska lyfta företaget. En ny affärsstrategi är beslutad av styrelsen. Bland annat består den av ökat fokus på hållbarhet och produktivitet, tillväxtfokus på Västerbottensost och tydligare prioritering av varumärken.
Antalet mjölkbönder inom Norrmejeriers område minskade under 2019 från 372 till 354.