I ändarna av Storgatan får cyklister samsas med bilister. I den del som ligger från Kungsgatan och ner mot Floras kulle passerar många cyklister varje dag men det är lite si så där med cyklisternas disciplin att hålla sig på rätt väg.
– Man vill gärna cykla på trottoaren, säger Joakim Sundén, trafikingenjör hos Luleå kommun.
En av anledningarna kan vara att cyklisterna känner sig osäkra att passera genom att följa biltrafiken genom korsningen vid Kungsgatan.
För att öka cyklisternas trygghet, och få dem att göra rätt, har Luleå kommun målat upp ett utrymme längst framme vid trafikljuset på Kungsgatan. Luleå har nu blivit med så kallad cykelbox, stadens första.
I större städer, och utpräglade cykelstäder, har boxarna funnits ett bra tag. Stockholm har exempelvis 300 boxar. I boxen får endast cyklister stå i sin väntan på grönt ljus. Bilarna får stå en bit bakom vilket gör att cyklisterna blir tydligt synliga för bilförarna och får cykla ut först vilket skapar en större trygghet för cyklisterna.
Om man som cyklist kommer fram mot trafikljuset och det står bilar på rad får man, om utrymme finns, cykla förbi och fram till cykelboxen vid trafikljuset.
– Det är tänkt att man ska kunna glida fram framför bilarna. Och stå fredad och komma iväg före bilarna från rödljuset, säger Joakim Sundén.
För att förtydliga att det är vägen, och inte trottoarerna, som gäller för cyklister har kommunen även målat upp riktningen för cyklister på gatan vid korsningen mot Hermelinsgatan där cykelvägen slutar och går över till bilvägen.