Det är under en träff med kommunalrådet Lenita Ericsson (S) som Åsa Fahlén, för fram den möjliga lösningen för Luleå när det gäller skolan.
Besöket kommer efter en oerhört turbulent tid med en protestvåg mot föreslagna skolnedläggningar som saknar motstycke.
Åsa Fahlén vill att de 70-tal riktade statsbidrag till skolan som finns i dag, bakas ihop i en enda pott.
– Ta dem och stoppa dem i en påse och säg "det här ska gå till skolan". Utifrån det elevunderlag du har, säger Fahlén och pekar på de individuella förutsättningarna som varje kommun har.
Det kan handla om resor till skolan. Eller föräldrarnas utbildningsnivå.
– Då behöver man kompensera i skolan. Men det kanske är svårt för en kommun där man har låg utbildningsnivå och ett lågt skattetryck. Där kanske du borde satsa mer på skolan – men du har inte möjligheter, säger Åsa Fahlén.
En statligt finansierad skola värnar i förlängningen om varje elevs rätt till en likvärdig utbildning, menar Åsa Fahlén. Oavsett i vilken kommun du bor.
– Det ska baseras på dina förutsättning, snarare än var du bor. Det är viktigt för oss.
Lenita Ericsson gillar Fahléns tankar.
– Här tänker vi väldigt lika, i stora drag. Men när den diskussionen fortsätter löpa måste det också vara med respekt för det kommunal självstyret och den lokala demokratin. Jag tycker det är viktigt att medborgarna i en kommun ska få säga hur de vill att skolan ska vara, säger kommunalrådet och fortsätter angående finansieringen av skolan.
– Vi ska lägga våra pengar på det som betyder mest, för att se till att barnen får en bra utbildning.
Åsa Fahlén förklarar inledningsvis under intervjun att hon har följt den hätska debatten om skolornas framtid i Luleå.
– Jag ser ju att det är en utmaning för kommuner, hur många skollokaler man har. Det är viktigt att pengarna inte bara går till byggnader. De måste gå till innehållet i undervisningen.
Hur långt tycker du att en elev kan ha till skolan för att få den här kvalitativa fördelarna i undervisningen?
– Nu är jag från Göteborg, men det är jättesvårt att säga. Vi vill ju också se till att man ska kunna bo i hela Sverige. Det är jätteviktigt.
Vad är viktigast, tycker du?
– Innehållet i undervisningen.
Och då spelar det ingen roll hur långt eleverna får åka?
– Generellt sett, nej. Men det är klart att det finns en gräns när det inte går.