Pendeltågssträckan mellan Luleå och Boden är en del av ett större projekt för att införa tågtrafik mellan Luleå-Boden-Kalix-Haparanda. Sträckan mellan Luleå och Boden är första etappen i projektet och tågen börjar rulla redan den första april 2019. Då kommer elva dubbelturer under måndag till fredag finnas tillgängliga för resenärerna året om. Projektledare Charlotte Reinholdt menar att det finns ett behov för pendeltåget och hoppas på att fler bilister väljer att åka kollektivt framöver.
– Det finns ett behov. Det är jättemånga som pendlar med bil idag. Vi ska inte konkurrera med bussen, det är inte tanken. Vi ska dels ge fler möjligheter till de som reser idag och få de som kör bil idag att välja ett kollektivt färdmedel istället.
Tanken är också att busstrafiken ska samverka med pendeltåget och med ett periodkort ska man kunna resa med såväl tåget som med länstrafikens bussar mellan avgångarna Luleå och Boden. Däremot gäller inte kortet på lokaltrafiken, inte i dagsläget iallafall.
– Det är inte färdigt ännu, men vi hoppas på att få till så att man kan åka med dem med. Vi pratar om att man ska kunna resa från dörr till dörr och då är det viktigt att lokaltrafiken är med. Men vi för en dialog med dem om att få med dem, men inget är klart ännu. Vi hoppas på en lösning innan första april, säger Charlotte Reinholdt.
Till pendeltåget kommer man kunna köpa ett 30-dagarskort. Kostnaden för ett 30-dagarskort för en vuxen person kommer att ligga på 999 kronor, ett pris som Charlotte Reinholdt tycker är rimligt, i synnerhet om man jämför med kostnaden att köra bil.
– Jag tycker det är ett bra pris, om man tänker på vad du får för 1000 kronor. Hur många gånger kan man köra mellan Boden och Luleå? du kommer inte så långt på 1000 kronor.
Från resenärerna hörs det dock inga jubel om pendeltågslinjen, för Sylvia Hortlin som ofta åker buss mellan Boden och Luleå är inte pendeltåget så lockande.
– Nej, hellre buss. Det är för långt till tågstationen och då går jag hellre en liten bit till busshållplatsen än åker buss för att sen åka tåg.
För gymnasieeleven Felicia Simu, som åker sträckan nästan dagligen är inte heller pendeln ett troligt färdmedel framöver.
– Nja, det blir ju lite längre till skolan och sen var det lite dyrt kanske, säger hon.