Det är den viktigaste slutsatsen av den fördjupade studien som Trafikverket har genomfört tillsammans med Sjöfartsverket och Luleå hamn.
Studien tillkom sedan Sjöfartsverket kritiserat det alternativ som Trafikverket i det första skedet ansåg vara bäst; att dra Norrbotniabanan förbi Kallax flygplats, via Hamnholmen och en järnvägsbro över Gråsjälfjärden in till Luleå C.
Detta östliga alternativ är högst olämpligt för sjöfarten, varnade Sjöfartsverket bestämt och förordade det västliga alternativet för Norrbotniabanan.
Färre vändplatser för fartygen
En järnvägsbro via Hamnholmen skulle medföra att fartygstrafiken hindras från att komma in på Gråsjälfjärden. Vid svåra isvintrar skulle därmed två av de fyra vändplatserna för de stora bulkfartygen inte längre vara tillgängliga. Trafikverket tänker sig att muddra upp vid de två återstående vändplatserna, som ligger vid Victoriahamnen och Hamnholmen, men frågan är om det räcker till.
- Fortfarande finns det en osäkerhet om det kommer att fungera om vi får besvärliga isvintrar, säger Malin Fahller, projektledare för järnvägsutredningen Södra Gäddvik-Luleå.
Besvärliga isvintrar oroar
Trafikverket har anlitat expertis från SMHI för att få hjälp att bedöma om den globala uppvärmningen kan tänkas medföra färre besvärliga isvintrar i Luleå. Svaren har inte varit entydiga säger Malin Fahller.
Det saknas också en vedertagen metod för att bevisa att de föreslagna åtgärderna är tillräckliga för att undvika problem.
Skulle det bli stopp i sjöfarten så medför det allvarliga konsekvenser för både SSAB och LKAB. Den risken vågar Trafikverket inte ta.
- På kort sikt kan vi inte rekommendera ett alternativ som riskerar att påverka sjöfarten så allvarligt, säger Malin Fahller.
Därför rekommenderar nu Trafikverket i första hand att man väljer det västliga alternativet för sträckan Södra Gäddvik-Luleå. I det västliga alternativet ansluts Norrbotniabanan till järnvägen vid Notviken med ett dubbelspår mot Luleå och ett spår mot Boden. Det västliga alternativet innebär att Luleå C blir en säckstation, en återvändsgränd.
Men Trafikverket vill också att man behåller det östliga alternativet som innebär att järnvägen dras förbi Kallax flygplats, via Hamnholmen in till Luleå C.
Trafikverket motiverar det oortodoxa valet av två alternativ med att det i dag inte finns någon finansiering ordnad för bygget av Norrbotniabanan. Om det däremot vore klart att bygget av Norrbotniabanan kan starta i närtid så förordar Trafikverket det västliga alternativet.
Flyttas längre ut
- På lång sikt tror vi ändå att vi kan genomföra Hamnholmen-alternativet förutsatt att man hittar en hållbar lösning för vintersjöfarten. Om hamnarna utvecklas i en viss riktning så kanske det kan bli aktuellt, säger Tomas Gustavsson som är projektansvarig för Norrbotniabanan.
I en framtid skulle man kunna tänka sig att hamnarna flyttas längre ut, då skulle man komma ifrån det problem som järnvägsbron vid Hamnholmen medför för sjöfarten.
Senare i år ska Trafikverkets högsta ledning fatta beslut om vilket alternativ som man ska lägga fram för regeringen för tillåtlighetsprövning.