Tråget finns med i kalkylen

Banverket har räknat med kostnaden för att skydda grundvattnet. Ett vattentätt tråg för järnvägen förbi flygplatsen beräknas kosta 130 miljoner.

Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

Luleå. 2009-11-19 06:00
- Vi är medvetna om det här, vi har tagit med det i våra kostnadsberäkningar, säger Malin Fahller, projektledaren för järnvägsutredningen Södra Gäddvik-Luleå.Statens geotekniska institut anser att järnvägsutredningen som Banverket har presenterat för sträckan Södra Gäddvik-Luleå har brister. Det berättade Kuriren om i gårdagens tidning. SGI anser att det behövs ytterligare underlag för att kunna göra en teknisk-ekonomisk jämförelse mellan de alternativ som finns kvar. Okänd grundvattennivå
Bland annat hävdade SGI att man måste få klarhet i hur hög grundvattennivån är innan man väljer sträckning för Norrbotniabanan. SGI anser att de lösningar som kan bli nödvändiga kan bli alternativskiljande.- Enligt vår bedömning är det här inte en alternativskiljande fråga, säger Malin Fahller.Det kommer att behövas skyddsåtgärder för grundvattnet oavsett vilket av de tre alternativen man väljer, tillägger hon. En trolig kostnad för sträckningen över Hamnholmen-Svartösundet är 130 miljoner för skyddsåtgärder på grundvattnet. Det finns med i kostnadskalkylerna, säger hon.Betongtråg
Kostnaden beror i hög grad vilken teknisk lösning man kan använda. Om järnvägen ligger under grundvattennivån måste man anlägga ett vattentätt betongtråg, till en kostnad av cirka 150.000 kronor per meter. Om järnvägen ligger över grundvattennivån kan man i stället använda sig av en tät duk, till en kostnad av cirka 10.000 kronor per meter. - Vi tror inte att vi behöver bygga betongtråg på hela sträckan, säger Malin Fahller.Nödvändigt schakta
Det blir nödvändigt att schakta ned järnvägen under marknivån om Norrbotniabanan ska passera i närheten av flygplatsen. Detta för att inte flygsäkerheten ska påverkas negativt.Banverket kommer att undersöka grundvattennivån när man har bestämt sig för sträckningen av Norrbotniabanan. - Vi kommer att göra en hydrogeologisk utredning i nästa skede, när vi har valt alternativ. Då får man alla svar som SGI vill att vi ska ha redan nu, säger Malin Fahller.- Vi tycker att vi har tillräckligt underlag för att välja korridor. Då vill vi inte lägga ned pengar i det här skedet på den hydrogeologiska utredningen, säger Malin Fahller.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!