Stora vägar går före små gator

Det behövs mer pengar om gatuförfallet ska minska. Efter gatukritiken svarar nu Luleå kommun.

NYTTOFRÅGA. Mer resurser behövs till underhåll, men Göran Gabrielsson säger att kommunen prioriterar nybyggnationer och större trafikleder.Foto: Carolina Makkula

NYTTOFRÅGA. Mer resurser behövs till underhåll, men Göran Gabrielsson säger att kommunen prioriterar nybyggnationer och större trafikleder.Foto: Carolina Makkula

Foto: Carolina Makkula

Luleå. 2011-07-02 06:00

-  När gatorna förfaller är det kapitalförstörelse. Underhållsberget växer, vi håller inte jämna steg och jag ser att det behövs mer resurser, säger Luleå kommuns gatuchef, Göran Gabrielsson.

Taxiförare och boende kritiserade i går Luleå kommun för att de tycker att det bara blivit sämre och sämre ställt med kommunens gator. Göran Gabrielsson nekar inte till det.

- De har rätt. Villagator underhåller vi egentligen inte, man byggde dem och så finns de helt enkelt där. Om en gata som från början är över 30 år gammal går 20 år till utan underhåll, givetvis blir det ju sämre. Resurserna ska fördelas så att de gör bästa nytta för dem som bor i Luleå och det är inte alltid att renovera en gata som faktiskt fungerar.

För dåligt byggda
I bland annat Lulsundet har förfallet pågått sedan gatorna byggdes under 1950- och 60-talet. Enligt Göran Gabrielsson beror det ofta på dåliga marker med finkornigt sediment. Med dåvarande standard grävde man ur 40-50 centimeter medan man numera fyller det dubbla. Därför blir det hål när gamla gator sjunker ihop och dessa ska åtgärdas eftersom de skapar problem när de blir vattenfyllda.

14 miljoner kronor går i år till att asfaltera om, men där prioriteras stora och mer använda trafikleder. Cirka sex miljoner kronor går till att gräva ur och göra om villagator, men det räcker inte långt. Det krävs också personal, så även om pengarna fanns skulle upprustningen ta lång tid.

-  Även om vi anlitar entreprenörer för att göra jobbet så ska vi ta fram handlingar, handla upp och styra det. Så även om vi fick pengar skulle det ta tio år innan allt är löst.

Har du själv varit till Lulsundet och sett hur det ser ut?

-  Personligen ja.

Vad tyckte du?

-  Vi skulle bedöma att någonstans mellan 25-30 gator i Luleå är i närmast akut behov av att åtgärdas och Batterivägen hör till dem som är högst på vår lista.

Göran Gabrielsson säger att det ofta kostar 6.000-7.000 kronor per längdmeter, tre-fyra miljoner för en normal villaslinga. Pengarna räcker kanske till en och en halv villagata per år.

-  Just i dag håller vi på med Björnmossevägen på Skurholmen som vi återställer nu. Räfsarstigen håller vi på med och bara den kostar tio miljoner för det är en lång gata. Så det är stora pengar det handlar om när det är 25-30 gator i den standarden. Kanske 200 miljoner kronor.

Enligt Göran Gabrielsson börjar arbetet med Batterivägen på Lulsundet redan nästa år. Valet av gator att åtgärda görs dock inte för att de är buckliga.

- Vi får väldigt lite klagomål på att villagatorna är i dåligt skick. Folk vet att om gatan är dålig så kör man försiktigt. När vi gjort en ny gata stiger hastigheten och då får vi i stället blomlådor och andra farthinder på dem. Fortkörning är ett större problem. Någonstans är det ju det här som styr vart pengarna satsas, vad folk upprörs av och ger uttryck för.

"Underhållsberget" växer
På 20 mil gator är cirka sju kilometer vad tekniska förvaltningen kan underhålla. Det säger Göran Gabrielsson och tillägger att de har oerhört stora investeringspengar, men inte underhållspengar.

- Det ligger alltid varmare om hjärtat att bygga nytt än att underhålla det gamla. Så är det, säger han.

Kommer det här från politiskt håll?

- Jag tror att det ligger i oss själva också. Glädjen att inviga en ny gång- och cykelväg är större än att gå tillbaka och titta på underhållet. Vill man måla om kåken eller bygga en ny?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om