Småpengar till länets vägnät
Ombyggnaden av riksväg 97 prioriteras högst i länstransportplanen. Ändå förutsätts att Luleå och Boden kommuner ska förskottera pengar till projektet.
Om Norrbotten bara får 75 procent av pengarna, vilket är ett av de tre alternativ som länsstyrelsen haft att utgå ifrån så kommer merparten av pengarna (359 miljoner) att gå till potterna. Från potterna tas pengar för åtgärder i kollektivtrafiken, gång- och cykelvägar längs det statliga vägnätet, trafiksäkerhetsåtgärder och bidrag till det kommunala vägnätet och enskilda vägar.198 miljoner går till större objekt. Högst prioriterat är en ombyggnad av riksväg 97; sträckan Sävast-Boden och korsningen väg 97-Travbaneleden första etappen. Väg 373 Svensbyn-E4, en förbifart norr om Kyrkbyn i Gammelstad samt två järnvägsprojekt finns också med på listan.Industrispår i Umeå
20 miljoner satsas på att höja hastigheten på Malmbanan mellan Luleå och Kiruna och 10,7 miljoner går till Dåva, ett industrispår norr om Umeå som ska uppgraderas till Norrbotniabanestandard. Merparten av Dåvaspåret ska finansieras av Västerbotten.Om Norrbotten får 100 procent av ramen räcker pengarna också till den andra etappen av riksväg 97, sträckan Södra Sunderbyn-Sävast. Men ett villkor är att berörda kommuner är villiga att förskottera pengar.- Även om vi får 125 procent så krävs det förskottering. Luleå och Boden har ställt sig positiva till det, säger kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom.Ju mer pengar länet får, desto snabbare kan kommunerna få igen sina pengar.Skulle länet få 125 procent av ramen så finns det pengar även för att bygga om väg 99 på sträckan Karungi-Risudden och väg 373 förbi Stockbäcken samt den första etappen av Söderleden.Besked om hur mycket pengar som länet kan räkna med väntas till våren. Beslutet tas av regeringen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!