Skilzi - Luleå tekniska universitets nya vassa åk

Ett, två, tre. Nu har den senaste bilen i LTU:s Baldosprojekt avtäckts.

I TRAFIK. På torsdagen visades Baldos II upp och körde ärevarv i rondellen vid Kulturens hus.

I TRAFIK. På torsdagen visades Baldos II upp och körde ärevarv i rondellen vid Kulturens hus.

Foto: Roland S Lundström

Luleå. 2010-04-26 06:00
Skilzi heter den istappsliknande bilen som nästa månad tävlar i årliga Shell Eco Marathon i Tyskland. Även den förra modellen Baldos II, Sveriges bränslesnålaste bil, tävlar och blir det enda registrerade och besiktade fordonet i tävlingsklassen. - Den kommer nog att väcka stor uppmärksamhet säger eleverna som byggt en ny bil som snarare ser ut som en kapsel fast med cykelhjul. På torsdagen visades bilen som man jobbat med i tre månader, natt och dag. Bilbygget ingår som en del i civilingenjörsutbildningarna vid universitetet. Ett projekt i nära samarbete med näringslivet. Den senaste projektbilen som alltså heter Skilzi, vilket är samiska för istapp, kommer i början av maj att tävla i prototypklassen på den stora tävlingen vilken samlar runt 200 lag med studenter från hela Europa. Bilen väger cirka 40 kilo, har en obefintlig frigång från marken. Den är konstruerad för att kunna köra 150 kilometer på en liter drivmedel. - Den har, liksom Baldos II en 25 kubiks Fuji-motor med mekanisk drift, typ modellflygplan, berättar Elisabet Kassfeldt, professor i maskinelementkunskap och en av lärare som coachar projektet vilket leds av eleven Kristian Ericsson.- Tanken rymmer 1 deciliter och den körs på etanol och har en genomsnittshastighet på 30 kilometer i timmen, berättar Kassfeldt.Hon är mycket stolt över den höga standard som studenterna håller med sitt projekt. Ett projekt som väckt uppmärksamhet lite varstans i Europa och man har till och med fått ett bud på Baldos II gällande en miljon.- Ja, men nog vill jag ha lite mer än en miljon, säger Kassfeldt när hon berättar om de kostnader som projektet drar.- Projektet har en omsättning på cirka 450.000 kronor exklusive allt vi fått gratis eller kraftigt rabatterat, berättar Kassfeldt.Den 6-7 maj deltager både nya Skilzi som körs av Stina Sjödin och gamla Baldos II vilken tävlar i klassen Urban Koncept med Erika Strömberg som förare.- Baldos II är den enda bilen i den klassen som är både registrerad och besiktigad och får framföras i trafik, berättar projektledaren, något som förmodligen kommer att påverka tävlingens framtida klassindelning.De extremt bränslesnåla och miljövänliga bilarna har i sig gett projektet Baldos en ny inriktning - att arbeta för det miljövänliga.Baldos II vann tävlingen 2008 men 2009 råkade man ut för en överhettning i motorn och kom tomhänta hem. Den byggdes om och fick dagens status som fullvärdig bil. Den kan köra 299 kilometer på en liter bränsle, 0,334 liter per 100 kilometer, ett stående rekord.
faktaVASS DUO. Erika Strömberg kommer att framföra den "riktiga" bilen Baldos II på stortävlingen i Tyskland. Och den nya prototypen Skilzi ska köras av Stina Sjödin. Här provar hon istappen. Bilarna de ska köra kan i framtiden komma att klara 400 mils körning på bara en liter bränsle. En svindlande tanke.Foto: ROLAND S.LUNDSTRÖMFULLVÄRDIG. Den första lingonröda Baldosbilen vann stort 2008 i Shell Eco -Marathon i Tyskland. Men året efter gick det inte alls. Bilen byggdes om och registrerades och besiktades till en trafikvärdig bil. Nu tävlar den som enda trafikgodkända bil i klassen Urban Koncept.FRITT FRAM. Nu får Baldos II köra på vanliga vägar. Bilen är registrerad och besiktad och ett fullvärdigt fordon. En framtidsbil kan det visa sig. Här föraren och även den som ska tävla med bilen Erika Strömberg. Efter tävlingen går bilen på europaturé. På torsdagen visades bilen upp och körde ärevarv i rondellen vid Kulturens Hus.EXTREM. Istappen är extremt låg och rymmer precis sin förare som får ligga och köra. Motorn i bilen är typ en modellflygplansmotor. Den har en 1 dl stor tank. Karossen är i kolfiber och bilen väger bara knappa 40 kilo.Foto: ROLAND S.LUNDSTRÖM
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om