Skilzi - Luleå tekniska universitets nya vassa åk
Ett, två, tre. Nu har den senaste bilen i LTU:s Baldosprojekt avtäckts.
I TRAFIK. På torsdagen visades Baldos II upp och körde ärevarv i rondellen vid Kulturens hus.
Foto: Roland S Lundström
faktaVASS DUO. Erika Strömberg kommer att framföra den "riktiga" bilen Baldos II på stortävlingen i Tyskland. Och den nya prototypen Skilzi ska köras av Stina Sjödin. Här provar hon istappen. Bilarna de ska köra kan i framtiden komma att klara 400 mils körning på bara en liter bränsle. En svindlande tanke.Foto: ROLAND S.LUNDSTRÖMFULLVÄRDIG. Den första lingonröda Baldosbilen vann stort 2008 i Shell Eco -Marathon i Tyskland. Men året efter gick det inte alls. Bilen byggdes om och registrerades och besiktades till en trafikvärdig bil. Nu tävlar den som enda trafikgodkända bil i klassen Urban Koncept.FRITT FRAM. Nu får Baldos II köra på vanliga vägar. Bilen är registrerad och besiktad och ett fullvärdigt fordon. En framtidsbil kan det visa sig. Här föraren och även den som ska tävla med bilen Erika Strömberg. Efter tävlingen går bilen på europaturé. På torsdagen visades bilen upp och körde ärevarv i rondellen vid Kulturens Hus.EXTREM. Istappen är extremt låg och rymmer precis sin förare som får ligga och köra. Motorn i bilen är typ en modellflygplansmotor. Den har en 1 dl stor tank. Karossen är i kolfiber och bilen väger bara knappa 40 kilo.Foto: ROLAND S.LUNDSTRÖM
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!