Ovanligt tidig isläggning till havs

Vintern har tidigt kopplat ett fast grepp om Bottenviken. Isläggningen har skett flera veckor tidigare än normalt, men läget är inte extremt.

TOMT VID KAJEN. Isbrytarna Atle, Frej och Ymer är ute till havs och assisterar fartyg. Isbrytaren Oden är ännu längre bort, i Antarktis på forskningsuppdrag.

TOMT VID KAJEN. Isbrytarna Atle, Frej och Ymer är ute till havs och assisterar fartyg. Isbrytaren Oden är ännu längre bort, i Antarktis på forskningsuppdrag.

Foto: Sara Moritz

Luleå. 2011-01-08 06:00

December 2010 har varit ovanligt kall och det märks längs Sveriges kuster.

- Vi har nu is längs hela Sveriges kust, det är väldigt tidigt, speciellt på västkusten, säger oceanograf Lisa Lind vid istjänsten på SMHI.

Bottenviken och Norra Kvarken har varit täckta av is sedan julhelgen, vilket även det är ovanligt tidigt.

Senaste gången området var helt istäckt under julhelgen var 2002 och innan dess 1987.

I vanliga fall brukar Bottenviken och Norra Kvarken frysa igen någon gång mellan slutet av januari till mitten av februari.

En råk med öppet vatten har bildats på den finska sidan av Bottenviken på grund av vindförhållandena den senaste tiden, som pressat isen mot den svenska sidan.

Skärpta krav
Isläggningen får som alltid konsekvenser för sjöfarten i Bottenviken.

Från och med söndag den 9 januari skärps kraven på fartyg för att de ska få assistans av isbrytare. På sträckan Karlsborg-Luleå krävs då att fartygen är på minst 4.000 dödviktston och har lägst isklass 1A. Den begränsningen brukar vanligtvis införas först i månadsskiftet januari-februari, så restriktionen kommer tre veckor tidigare än vad som normalt brukar vara fallet.

Svåra isförhållanden
Även på sträckan Haraholmen-Skelleftehamn skärps kraven på fartygen. Från och med söndag krävs ett minsta tonnage om 3.000 dödviktston och lägst isklass 1A.

Isklass 1A är fartyg avsedda för trafik i svåra isförhållanden där isen är mer än 50 centimeter tjock.

- Det är inte mer is än en normal vinter, men den har kommit litet tidigare, säger Johnny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

Om resten av vintern blir lika kall som december kommer det att bildas mycket is runt hela Sverige.

Skulle det bli extrema isförhållanden i Bottenviken får man tillgripa andra åtgärder för att kunna assistera fartygen.

- Då kan man kräva att fartygen har en viss storlek på lasten så att man inte kör omkring en massa halvtomma båtar som ska ha assistans, säger Johnny Lindvall.

Svävare flyttad från Luleå
Isläget på västkusten har gjort att Sjöfartsverket tillfälligt har flyttat en av sina svävare från Luleå till Strömstad. Det finns nämligen inte några fast baserade svävare på västkusten.

Svävare är nödvändigt för att snabbt kunna undsätta nödställda vid olyckor på (svag) is och öppet vatten.

Svävaren på västkusten bemannnas av Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!