"Orättvis bild av trafiken"

Norrbotniabanegruppen kritiserar kapacitetsutredningen som Trafikverket gjort.
Sträckan Boden-Vännäs beskrivs inte på ett korrekt sätt, anser gruppen.

Luleå. 2012-11-01 06:00

Norrbotniabanegruppen säger sig vara starkt kritiska till Trafikverkets verklighetsbeskrivning, så som den framstår i kapacitetsutredningen som slutredovisades i våras. Norrbotniabanegruppen kräver att Trafikverket ska komplettera utredningen. Kravet framförs i anslutning till att Trafikverket nu börjar arbeta med åtgärdsplaneringen som ska resultera i en lista med projekt som blir vägledande för infrastrukturinvesteringarna fram till 2024. Listan ska vara klar till våren.

Omtag ett måste
Norrbotniabanegruppen reagerar över en del prognoser över godstrafiken i kapacitetsutredningen.

- Här måste de göra ett omtag, säger Elisabeth Sinclair som är projektledare på Norrbotniabanegruppen.

I prognosen fram till 2050 beräknas trafiken på Malmbanan öka med 136 procent, med 55 procent på Haparandabanan och med 25 procent på banan söder om Umeå. Men på sträckan Boden-Vännäs förväntas trafiken bara öka med en procent till år 2050.

- Det tycker inte vi känns som en rimlig bild utav det hela, säger Elisabeth Sinclair.

Trafikverkets prognos för år 2020 motsvarar den trafik som redan nu går på sträckan Vännäs-Boden. Norrbotniabanegruppen har räknat ut att det kommer att gå ytterligare 18 tåg på banan fram till år 2017, men de finns inte med i Trafikverkets beräkningar. Det är bland annat frågan om norskt gods (mest fisk) som transporteras med tåg genom Sverige, varav en del av tågen slutar i Luleå.

Komplettering
- Det finns norska flöden som man tar med på Malmbanan, men de finns inte på sträckan Boden-Vännäs, fortsätter Elisabeth Sinclair.

Det är av stor vikt att Trafikverkets prognoser kompletteras, eftersom det stärker Norrbotniabanegruppens argument för att bygga Norrbotniabanan.

- Då har vi en möjlighet att visa på behovet av banan, säger Elisabeth Sinclair.

Brukaravgifter
Norrbotniabanegruppen efterlyser också besked om hur Trafikverket kommer att gå vidare med medfinansieringsuppdraget. Generaldirektören Gunnar Malm har föreslagit till regeringen att en statlig förhandlingsman bör tillsättas, som ska undersöka möjligheterna att hitta en helhetslösning.

Brukaravgifter kan vara ett sätt att delfinansiera Norrbotniabanan, föreslog Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!